Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Övrig utrustning
Goretex vs Coretex/hellytech
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="THall" data-source="post: 8249"><p>Jag har arbetat med skidkläder i tre år och hade 170 skiddagar förra året där jag testade en mängd olika material och fabrikat. Slutsatsen är fortfarande generellt sätt detsamma. Desto dyrare kläder desto bättre funktion. Generellt sätt som sagt.</p><p></p><p>Idag finns det två material som överglänser de andra och det är Gore-tex XCR (andas mellan 20-50 % bättre än tidigare Gore-tex beroende på temperatur och luftfuktighet) och Cutan II, heter idag Event tills i höst (Klättermusen). Dessa plagg har en förmåga att kombinera hög vattenpelare med bra ånggenomsläppning. Det finns material som är lika vattentätta som dessa men är då mycket tätare (= du svettas mer) och det finns även vissa andra material som andas bättre (= ej vattentäta).</p><p></p><p>Om du vill ha ett helt vattentätt plagg rekommenderar jag dig till att köpa kläder bestående av dessa laminat. Frågan är dock om man behöver helt vattentäta plagg i skidbacken. Det är sällan det ösregnar! Själv prioriterar jag ånggenomsläppningen (andningsförmågan), högre massflow, mer än total vattentäthet. Bästa tipset kanske är att satsa på ett par vattentäta byxor typ Gore-tex XCR och en mer andningsvänlig jacka. Viktigaste är dock att det finns bra ventilationsmöjligheter på jackan. </p><p></p><p>Absolut sämsta andningförmåga bland de dyrare märkena har Helly-hansens Helly-tech. Kläder med FOV (Extrem bl a) och Entrant II (SOS bl a) ligger någonstans emellan toppen och botten.</p><p>Delfy börjar fler och fler klädmärken att använda sig av och det är ett lite billigare material än typ Gore-tex men fungerar hyfsat bra. Mycket för pengarna.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="THall, post: 8249"] Jag har arbetat med skidkläder i tre år och hade 170 skiddagar förra året där jag testade en mängd olika material och fabrikat. Slutsatsen är fortfarande generellt sätt detsamma. Desto dyrare kläder desto bättre funktion. Generellt sätt som sagt. Idag finns det två material som överglänser de andra och det är Gore-tex XCR (andas mellan 20-50 % bättre än tidigare Gore-tex beroende på temperatur och luftfuktighet) och Cutan II, heter idag Event tills i höst (Klättermusen). Dessa plagg har en förmåga att kombinera hög vattenpelare med bra ånggenomsläppning. Det finns material som är lika vattentätta som dessa men är då mycket tätare (= du svettas mer) och det finns även vissa andra material som andas bättre (= ej vattentäta). Om du vill ha ett helt vattentätt plagg rekommenderar jag dig till att köpa kläder bestående av dessa laminat. Frågan är dock om man behöver helt vattentäta plagg i skidbacken. Det är sällan det ösregnar! Själv prioriterar jag ånggenomsläppningen (andningsförmågan), högre massflow, mer än total vattentäthet. Bästa tipset kanske är att satsa på ett par vattentäta byxor typ Gore-tex XCR och en mer andningsvänlig jacka. Viktigaste är dock att det finns bra ventilationsmöjligheter på jackan. Absolut sämsta andningförmåga bland de dyrare märkena har Helly-hansens Helly-tech. Kläder med FOV (Extrem bl a) och Entrant II (SOS bl a) ligger någonstans emellan toppen och botten. Delfy börjar fler och fler klädmärken att använda sig av och det är ett lite billigare material än typ Gore-tex men fungerar hyfsat bra. Mycket för pengarna. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Övrig utrustning
Goretex vs Coretex/hellytech
Tillbaka
Topp