Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Övrig utrustning
Goretex vs Coretex/hellytech
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="overkligheten" data-source="post: 8251" data-attributes="member: 12609"><p>Alla verkar ju ganska ense om Goretex och dess egenskaper, så länge man inte flugfiskar i ösregn eller somnar i en snödriva är det inte att föredra för skidåkning. Detta inkluderar även Goretexliknande material. Det är ju inte utan anledning det är ventilationshål ditsydda på alla jackor av detta "revolutionerande" space age material. </p><p></p><p>Själv kör jag med ett par goretexbyxor tillsammans med en Cordura jacka, inte vattentätt, och det fungerar avsevärt bättre under 95 procent av åktiden, de återstående fem procenten brukar ändå inte vara lämpliga att åka skidor i. </p><p></p><p>Nu till frågan om skillnaden mellan Goretex och andra andasmaterial. Hursomhelst måste jag erkänna att jag ändå har en Mountain Hardwear jacka i ett andas material som heter Conduit, tidigare hade jag exakt samma jacka i goretex och det är ingen märkbar skillnad ännu. I labbet så kanske det går att notera skillnader men i praktiken är ändå andasmaterialen mer täta än genomsläppliga. Jag skulle vilja likna dom mer vid ett galonställ än ett bomullställ. Om en Goretex jacka släpper igenom 1 dl per timme och en annan likadan fast av annat tyg släpper igenom bara 0.5 dl så är ju goretex dubbelt så bra, eller hur? Problemet i det här fallet är kanske att man svettas 1 liter och skillnaden att vara nerblött av nio eller nio och en halv deciliter kanske inte är så stor så att man euforiskt utbrister att goretex är dubbelt så bra... </p><p></p><p>Åker du lugnt och sansat och alltid har lite kläder inunder och inte har någon benägenhet att svettas är nog Goretex ett ok material, annars finns det bättre material att använda. Gå inte i marknadsföringsfällan och stirra dig blind på andasmaterial till skidkläder. Tjo.</p><p></p><p>/Joppe</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="overkligheten, post: 8251, member: 12609"] Alla verkar ju ganska ense om Goretex och dess egenskaper, så länge man inte flugfiskar i ösregn eller somnar i en snödriva är det inte att föredra för skidåkning. Detta inkluderar även Goretexliknande material. Det är ju inte utan anledning det är ventilationshål ditsydda på alla jackor av detta "revolutionerande" space age material. Själv kör jag med ett par goretexbyxor tillsammans med en Cordura jacka, inte vattentätt, och det fungerar avsevärt bättre under 95 procent av åktiden, de återstående fem procenten brukar ändå inte vara lämpliga att åka skidor i. Nu till frågan om skillnaden mellan Goretex och andra andasmaterial. Hursomhelst måste jag erkänna att jag ändå har en Mountain Hardwear jacka i ett andas material som heter Conduit, tidigare hade jag exakt samma jacka i goretex och det är ingen märkbar skillnad ännu. I labbet så kanske det går att notera skillnader men i praktiken är ändå andasmaterialen mer täta än genomsläppliga. Jag skulle vilja likna dom mer vid ett galonställ än ett bomullställ. Om en Goretex jacka släpper igenom 1 dl per timme och en annan likadan fast av annat tyg släpper igenom bara 0.5 dl så är ju goretex dubbelt så bra, eller hur? Problemet i det här fallet är kanske att man svettas 1 liter och skillnaden att vara nerblött av nio eller nio och en halv deciliter kanske inte är så stor så att man euforiskt utbrister att goretex är dubbelt så bra... Åker du lugnt och sansat och alltid har lite kläder inunder och inte har någon benägenhet att svettas är nog Goretex ett ok material, annars finns det bättre material att använda. Gå inte i marknadsföringsfällan och stirra dig blind på andasmaterial till skidkläder. Tjo. /Joppe [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Övrig utrustning
Goretex vs Coretex/hellytech
Tillbaka
Topp