Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Övrig utrustning
Goretex vs Coretex/hellytech
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="MarkusO" data-source="post: 8252" data-attributes="member: 13390"><p>"Hur ofta åker man skidor i regn och/eller blötsnöfall?" Den klassiska motiveringen till att snåla in på materialet i skidkläderna. "Jävligt ofta!" Så måste det enda riktiga svaret lyda. Föstår inte de som ovan hävdar att 95% av skiddagarna sker i fint väder med antingen sol eller stilla fallande torr snö. Vilken statistik grundar de det på? Åkning på Kanarieöarna? Under en säsong får man i alla fall gott om chanser att ångra ett eventuellt snedköp.</p><p></p><p>Mina erfarenheter har gett mig förtroende för två material. Gore-Tex och Columbias Omnitech.</p><p></p><p>Gore-Tex kan man alltid lita på, det är helt klart. Vattentätheten är odiskutabel och även om genomsläppligheten är begränsad, och i vid praktiskt hård skidåkning ej tillräcklig, överglänser den de flesta andra material. Har ej testat XCR, men det är en välkommen evolution. Det är bara att konstatera att det inte finns något material alls som kan transportera ut tillräcklig mängd fukt i ångform för att hålla en aktiv åkare torr. Det handlar snarare om att slippa öppna upp jackan för att man ska torka upp på väg upp i liften eller vid annan vila.</p><p></p><p>Columbias Omnitech var en positiv överraskning när jag provade det. Pålitlig vattentäthet och andning i trakten av "gamla" Gore-Tex. Materialet har dock en stor nackdel i övrigt och det är packvolymen. Dessutom blir en fullstor jacka ganska tung. (Vad gör det förresten om man ändå inte får ner den i ryggsäcken? ;-))</p><p></p><p>Måste också få ta ett exempel på ett riktigt humbug-fake-material. Crafts Vent-Air. Det funkar under all kritik. Hade en sån jacka ett tag, men den var helt oanvändbar. Släpper in vatten som en fleecetröja och andas som galon. TA BORT!</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="MarkusO, post: 8252, member: 13390"] "Hur ofta åker man skidor i regn och/eller blötsnöfall?" Den klassiska motiveringen till att snåla in på materialet i skidkläderna. "Jävligt ofta!" Så måste det enda riktiga svaret lyda. Föstår inte de som ovan hävdar att 95% av skiddagarna sker i fint väder med antingen sol eller stilla fallande torr snö. Vilken statistik grundar de det på? Åkning på Kanarieöarna? Under en säsong får man i alla fall gott om chanser att ångra ett eventuellt snedköp. Mina erfarenheter har gett mig förtroende för två material. Gore-Tex och Columbias Omnitech. Gore-Tex kan man alltid lita på, det är helt klart. Vattentätheten är odiskutabel och även om genomsläppligheten är begränsad, och i vid praktiskt hård skidåkning ej tillräcklig, överglänser den de flesta andra material. Har ej testat XCR, men det är en välkommen evolution. Det är bara att konstatera att det inte finns något material alls som kan transportera ut tillräcklig mängd fukt i ångform för att hålla en aktiv åkare torr. Det handlar snarare om att slippa öppna upp jackan för att man ska torka upp på väg upp i liften eller vid annan vila. Columbias Omnitech var en positiv överraskning när jag provade det. Pålitlig vattentäthet och andning i trakten av "gamla" Gore-Tex. Materialet har dock en stor nackdel i övrigt och det är packvolymen. Dessutom blir en fullstor jacka ganska tung. (Vad gör det förresten om man ändå inte får ner den i ryggsäcken? ;-)) Måste också få ta ett exempel på ett riktigt humbug-fake-material. Crafts Vent-Air. Det funkar under all kritik. Hade en sån jacka ett tag, men den var helt oanvändbar. Släpper in vatten som en fleecetröja och andas som galon. TA BORT! [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Övrig utrustning
Goretex vs Coretex/hellytech
Tillbaka
Topp