jag jobbade i gränsen förra året och har åkt det mesta på dom bergen..det bästa jag åkt i Sverige.
Norge är ju som bekant mycket rikare på vassa skidorter.
de bästa åken hittar du på nordalstoppen, det tar cirka 20min att gå upp men det är det värt. v10 bör du definitivt ha transiever och vara väldigt försiktig när du åker på nordals då det släpper lätt på den branta sidan.
bra åk i gränsen:
Nordalsbranten
en bit till vänster om insteget, sett nerifrån. du ser vart det är som brantast dock lavinfarligt -prata med pistörer de är trevliga men överdriver nog lavinfaran
mellan insteget och branten- zätat, ravinen.
det var i branten,sadeln(precis bredvid) och ravinen som extremNM gick i fjol.
om du vill ha flackare åkning, nordals är 55 grader som brantast, så brukar det vara bra snö om du åker ner lite mot baksidan till, där du kommer ner i grytan. därefter åker du ner sadeln tillbaka.
om det inte är uppkört eller avstängt på uffes vägg så är det brant och fint, du ser på kartan.
rimfors ligger bredvid som också funkar.
norgesvängen och där i krokarna finns det spännande terräng, skiers left från toppen. gå upp till den lilla stugan och åk därifrån bortåt en bit och njut på nervägen.
mellan norgesvängen och klumpen finns några bra svängar.
obs! gå tillbaka genom tågtunneln- alltid lika spännande. mötte ett tåg där inne en gång. han som körde blev skitsur och tutade länge och högt. jag blev livrädd och nästan döv.
en tur på vassijaure.
gå upp från järnvägsstationen tar kanske 2-3 timmar så har du bra åkning: teknikal, insteget, från mittentoppen och ner i glasiärgrytan. fråga på sporten och kolla på karta. har du pengar så fläska på med ett helilyft.
Gränsen har väldigt dålig fallhöjd så det blir korta åk men de är ofta branta och trixiga.
Ta tåget till Narvik(50 min och bra tider fram och tillbaka har jag för mig) och du har enligt mig skandinaviens häftigaste skidort med hög fallhöjd och bra offpiståkning.
Om du är i gränsen en vecka(v10) så åk minst en dag i Narvik grymt bra vid den tiden på säsongen.
Är det uppkört i gränsen så är det absolut bättre att hänga i Narvik.
kolla öppetider innan du åker dit för jag tror inte att dom har öppet under dagarna på vardagar v10.
om det är mycket snö i abisko är det bra där också, tågtiderna passar däremot inte så bra har jag för mig men du kan ju kolla.