Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Övrigt
Allmänt skidsnack
Gratis internet till alla!
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Dr_Snow" data-source="post: 249944" data-attributes="member: 12536"><p>Som sagt, jag har varit inne på att skaffa mig en FON-router, men ett gäng saker stoppade mig. En del är redan listat ovan, här kommer mina argument.</p><p></p><p></p><p>Vissa avtalspunkter är högst tveksamt. FON kan när som helst kan dela ut dina inlämnade uppgifter till myndigheter. Kom ihåg att dessa inkluderar namn och gatuadress.</p><p></p><p>Din internetleverantör (IL); tillåter din IL att du gör deras nät tillgängligt för vem som helst? Om ja, under vilka former? Studentnätverk (ansluta till Sunet) gör det inte. Trafiken genom din router är ditt ansvar, glöm inte det för det kommer inte din IL göra. Det blir svårt att skylla på någon annan.</p><p></p><p>Trafikkontroll; all trafik går alltså via FON:s servrar. I princip kan någon (FON) med lite illvilja hålla järnkoll på dina surfvanor. (Termen data mining, någon?) Det kan i och för sig din ISP också, men FON är ingen ISP i den meningen.</p><p></p><p>Routern; Hasse får gärna bekräfta det här om han har en, men är det inte så att routern har en WAN-port, men inte en enda LAN-port? Med andra ord är du tvungen att köra trådlöst hemma. Har du en laptop har den kanske inbyggt trådlöst nätverkskort, har du en stationär har den troligtvis inte det, då måste du köpa ett. Nämen oj, FON "råkar" erbjuda trådlösa kort på sin hemsida, vilket sammanträffande...eller inte? Vilket standard håller routern, a/b/g? Hur många klienter kan vara ansluta som mest, på ditt "egna", respektive det publika? Har routern brandvägg? Alla dessa frågetecken får mig att undra om det inte är en klappkass router för max 200 kr som man får hem i lådan. Låt gå att den är oerhört liten, men ändå.</p><p></p><p>Hotspots; du kan alltså välja hur mycket bandbredd du delar med dig av. Med andra ord kan också andra göra det, hur frikostiga är vi egentligen vad gäller vår egna bandbredd? Modemfartsvarning utfärdad.</p><p></p><p>Dessa punkter fick mig att låta bli att aktivera mitt "medlemskap". FON är helt rätt ute med idén dock, nytänkade behövs.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Dr_Snow, post: 249944, member: 12536"] Som sagt, jag har varit inne på att skaffa mig en FON-router, men ett gäng saker stoppade mig. En del är redan listat ovan, här kommer mina argument. Vissa avtalspunkter är högst tveksamt. FON kan när som helst kan dela ut dina inlämnade uppgifter till myndigheter. Kom ihåg att dessa inkluderar namn och gatuadress. Din internetleverantör (IL); tillåter din IL att du gör deras nät tillgängligt för vem som helst? Om ja, under vilka former? Studentnätverk (ansluta till Sunet) gör det inte. Trafiken genom din router är ditt ansvar, glöm inte det för det kommer inte din IL göra. Det blir svårt att skylla på någon annan. Trafikkontroll; all trafik går alltså via FON:s servrar. I princip kan någon (FON) med lite illvilja hålla järnkoll på dina surfvanor. (Termen data mining, någon?) Det kan i och för sig din ISP också, men FON är ingen ISP i den meningen. Routern; Hasse får gärna bekräfta det här om han har en, men är det inte så att routern har en WAN-port, men inte en enda LAN-port? Med andra ord är du tvungen att köra trådlöst hemma. Har du en laptop har den kanske inbyggt trådlöst nätverkskort, har du en stationär har den troligtvis inte det, då måste du köpa ett. Nämen oj, FON "råkar" erbjuda trådlösa kort på sin hemsida, vilket sammanträffande...eller inte? Vilket standard håller routern, a/b/g? Hur många klienter kan vara ansluta som mest, på ditt "egna", respektive det publika? Har routern brandvägg? Alla dessa frågetecken får mig att undra om det inte är en klappkass router för max 200 kr som man får hem i lådan. Låt gå att den är oerhört liten, men ändå. Hotspots; du kan alltså välja hur mycket bandbredd du delar med dig av. Med andra ord kan också andra göra det, hur frikostiga är vi egentligen vad gäller vår egna bandbredd? Modemfartsvarning utfärdad. Dessa punkter fick mig att låta bli att aktivera mitt "medlemskap". FON är helt rätt ute med idén dock, nytänkade behövs. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Övrigt
Allmänt skidsnack
Gratis internet till alla!
Tillbaka
Topp