Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Övrigt
Allmänt skidsnack
Grönt kort?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Mountain_Man" data-source="post: 15780" data-attributes="member: 13863"><p>Med risk att för all framtid bli betraktad som en riktig "kärring" och klassad i förmyndarkategorin lämnar jag följande förslag.</p><p></p><p>Den sista tiden har diskussionen gått het omkring anläggningarnas hantering av säkerhetsfrågor (Åre och Romme). Uppenbart för alla är att utförsåkning är en risksport såväl i som utanför pisterna. I pisten är normalt kollisionsrisken (med skidåkare eller andra fasta föremål) det största faromomentet. Utanför pisten kan man slå sig på både det ena och det andra men också riskera att begravas i snömassor (laviner). </p><p></p><p>Många av de olyckor som sker skulle kunna undvikas genom bättre kunskap om förutsättningarna och riskerna samt en grundläggande åkteknik. Mitt förslag är därför:</p><p></p><p>Inför "grönt kort" för skidåkning i en alpin anläggning. För att få åka på egen hand måste man ha vissa teoretiska kunskaper samt besitta en grundläggande åkteknik.</p><p></p><p>För de som också vill vistas utanför pisten ( i alpin och fjällmiljö) skulle det även krävas "svart kort". För att få detta kort måste man besitta grundläggande kunskaper om laviner, räddningsinsatser och sjukvård.</p><p></p><p>Det finns säkert de som undrar hur jag kan föreslå något så här korkat och inskränkt... Jo, jag har själv barn i skolåldern och släpper dem inte gärna ut på egen hand i backarna eftersom jag är ytterst medveten om de risker som finns. Och fanns det grönt och svart kort skulle jag omgående se till att de fick lära sig vad som krävs för att öka säkerheten i backarna. (det är inte alla gånger de lyssnar på Pappas förmananden...).</p><p></p><p>Thats´s all! / MM</p><p></p><p>PS! Jag tycker dock att alla skall ha rätt att "privatköra" tillsammans med någon som innehar svart kort. På detta sätt hindrar man ingen att prova på utförsåkning. DS.</p><p></p><p>PS2! Känner mig tvungen att tillägga att jag faktiskt är absolut seriös i ovanstående förslag. DS igen.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Mountain_Man, post: 15780, member: 13863"] Med risk att för all framtid bli betraktad som en riktig "kärring" och klassad i förmyndarkategorin lämnar jag följande förslag. Den sista tiden har diskussionen gått het omkring anläggningarnas hantering av säkerhetsfrågor (Åre och Romme). Uppenbart för alla är att utförsåkning är en risksport såväl i som utanför pisterna. I pisten är normalt kollisionsrisken (med skidåkare eller andra fasta föremål) det största faromomentet. Utanför pisten kan man slå sig på både det ena och det andra men också riskera att begravas i snömassor (laviner). Många av de olyckor som sker skulle kunna undvikas genom bättre kunskap om förutsättningarna och riskerna samt en grundläggande åkteknik. Mitt förslag är därför: Inför "grönt kort" för skidåkning i en alpin anläggning. För att få åka på egen hand måste man ha vissa teoretiska kunskaper samt besitta en grundläggande åkteknik. För de som också vill vistas utanför pisten ( i alpin och fjällmiljö) skulle det även krävas "svart kort". För att få detta kort måste man besitta grundläggande kunskaper om laviner, räddningsinsatser och sjukvård. Det finns säkert de som undrar hur jag kan föreslå något så här korkat och inskränkt... Jo, jag har själv barn i skolåldern och släpper dem inte gärna ut på egen hand i backarna eftersom jag är ytterst medveten om de risker som finns. Och fanns det grönt och svart kort skulle jag omgående se till att de fick lära sig vad som krävs för att öka säkerheten i backarna. (det är inte alla gånger de lyssnar på Pappas förmananden...). Thats´s all! / MM PS! Jag tycker dock att alla skall ha rätt att "privatköra" tillsammans med någon som innehar svart kort. På detta sätt hindrar man ingen att prova på utförsåkning. DS. PS2! Känner mig tvungen att tillägga att jag faktiskt är absolut seriös i ovanstående förslag. DS igen. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Övrigt
Allmänt skidsnack
Grönt kort?
Tillbaka
Topp