Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Övrigt
Allmänt skidsnack
Gröt - exempel, varningar och råd
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="limegreen" data-source="post: 984862"><p>@ josh</p><p>du gör alldeles rätt som gör din gröt i micron. om man skall vara noga här så stannar man micron 1-2 ggr under värmingstiden å rör om i gryn-blandningen - allt för att slippa en gröt som man får karva loss från tallriken (avd. torr som en öken). vad beträffar att ej laga gröt över öppen eld så är den stora nackdelen, anser jag, alla syner, hallucinationer, röster etc. som uteblir pga av att det ej finns någon rök som bolmar in i snoken å färg-sätter sinnena. </p><p></p><p>@ MarkusO</p><p>jag förstår dig, å hör dig. trodde nämligen, innan din redogörelse, att ditt tidigare inlägg enbart syftade på futtiga småkok å att det då skulle vara rent gnäll du sysslade med. det glädjer mig å det bestämdaste att så inte var fallet. och, i samma andetag, skall jag slå fast att det ändock, förmodligen, finns en del att lära för dig då det kommer till grötkok. men, om så inte skulle vara fallet - ja då tar jag ju givetvis tillbaka mina anklagelser om den ev. okunskapen du besitter i köket.</p><p></p><p>@ Tim</p><p>vi fick aldrig manna-gryns-gröt hemma, som liten grabb jag var. dock dök den upp i grundskolan på lunch-menyn då å då. jag tyckte den var öken (i jämförelse med mors risgrynsgröt), precis som du. dock, tror jag att det handlar om mognad. för manna-gryns-gröten har jag, sedan fyllda 19 vårar, förstått är ett helt ok substitut för riktig ´tomtegryns-gröt. dvs en mjäkigare snabbvariant som går snabbt att vispa till (obs, på en lagom temperatur då mjölk-mixturen har en förmåga att bekänna färg annars, å detta tips riktar jag särskilt till MarkusO) å som smakar utomordentligt fint med socker, kanel å mjölk. här kan man även blanda med äppelmos å kanel, då många av oss gourmander känner till att kombon äpple/kanel är som mumma för smaklökar och sinne.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="limegreen, post: 984862"] @ josh du gör alldeles rätt som gör din gröt i micron. om man skall vara noga här så stannar man micron 1-2 ggr under värmingstiden å rör om i gryn-blandningen - allt för att slippa en gröt som man får karva loss från tallriken (avd. torr som en öken). vad beträffar att ej laga gröt över öppen eld så är den stora nackdelen, anser jag, alla syner, hallucinationer, röster etc. som uteblir pga av att det ej finns någon rök som bolmar in i snoken å färg-sätter sinnena. @ MarkusO jag förstår dig, å hör dig. trodde nämligen, innan din redogörelse, att ditt tidigare inlägg enbart syftade på futtiga småkok å att det då skulle vara rent gnäll du sysslade med. det glädjer mig å det bestämdaste att så inte var fallet. och, i samma andetag, skall jag slå fast att det ändock, förmodligen, finns en del att lära för dig då det kommer till grötkok. men, om så inte skulle vara fallet - ja då tar jag ju givetvis tillbaka mina anklagelser om den ev. okunskapen du besitter i köket. @ Tim vi fick aldrig manna-gryns-gröt hemma, som liten grabb jag var. dock dök den upp i grundskolan på lunch-menyn då å då. jag tyckte den var öken (i jämförelse med mors risgrynsgröt), precis som du. dock, tror jag att det handlar om mognad. för manna-gryns-gröten har jag, sedan fyllda 19 vårar, förstått är ett helt ok substitut för riktig ´tomtegryns-gröt. dvs en mjäkigare snabbvariant som går snabbt att vispa till (obs, på en lagom temperatur då mjölk-mixturen har en förmåga att bekänna färg annars, å detta tips riktar jag särskilt till MarkusO) å som smakar utomordentligt fint med socker, kanel å mjölk. här kan man även blanda med äppelmos å kanel, då många av oss gourmander känner till att kombon äpple/kanel är som mumma för smaklökar och sinne. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Övrigt
Allmänt skidsnack
Gröt - exempel, varningar och råd
Tillbaka
Topp