Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Parkskidor
grunvallning av nya skidor
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Bajsmatte" data-source="post: 143598" data-attributes="member: 30906"><p>Förra vintern lät jag efter halva säsongen bli att valla mina alpinskidor (tidigare vallade jag ganska duktigt - ca var tredje åkdag) - upplevd förändring: ingen alls. "Uttorkningsrisk" tror jag inte heller på eftersom vallan tränger så kort bit ner i belaget och ändå har försvunnit efter ett fåtal åk om snön är tuff. Att de skulle stå emot stenar sämre känns, som föregående påpekade, inte heller speciellt genomtänkt.</p><p></p><p>Denna vinter har jag utsatt mina skateskidor för samma behandling (dvs ingen valla) och har jämfört med min åkkamrats glid (han vallar som man "ska" och är lika tung som jag) och vårt glid verkar vara likvärdigt. Skateskidorna brukar jag borsta med en vallaborste (en sån där med lite metall i borsten) före varje tur i syfte att hålla belagen rena och jag inbillar mig att det ger resultat. Jag personligen är helt övertygad om att Kutzmar-mannen har rätt - det är hur rena belagen är som avgör glidet - inte vallan (om vi inte snackar fluorpulver och sånt för ENSTAKA tävlingsåk).</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Bajsmatte, post: 143598, member: 30906"] Förra vintern lät jag efter halva säsongen bli att valla mina alpinskidor (tidigare vallade jag ganska duktigt - ca var tredje åkdag) - upplevd förändring: ingen alls. "Uttorkningsrisk" tror jag inte heller på eftersom vallan tränger så kort bit ner i belaget och ändå har försvunnit efter ett fåtal åk om snön är tuff. Att de skulle stå emot stenar sämre känns, som föregående påpekade, inte heller speciellt genomtänkt. Denna vinter har jag utsatt mina skateskidor för samma behandling (dvs ingen valla) och har jämfört med min åkkamrats glid (han vallar som man "ska" och är lika tung som jag) och vårt glid verkar vara likvärdigt. Skateskidorna brukar jag borsta med en vallaborste (en sån där med lite metall i borsten) före varje tur i syfte att hålla belagen rena och jag inbillar mig att det ger resultat. Jag personligen är helt övertygad om att Kutzmar-mannen har rätt - det är hur rena belagen är som avgör glidet - inte vallan (om vi inte snackar fluorpulver och sånt för ENSTAKA tävlingsåk). [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Parkskidor
grunvallning av nya skidor
Tillbaka
Topp