GS lagg

JB-sweden

Ny medlem
GS lagg
Hej!
Någon som har ett bra tips på GS-race skidor. Har provat Rossignol 9X och de kändes bra. Gärna tips om Salomon har någon som är bra. (Kan köpa de billigt) Har åkt på deras friåkningsskidor men de är ALLDELES för mjuka. Väger 95kg och har starka ben..

GS lagg
Hej!
Som vanligt beror det på man vilket användningsområde man siktar på. På typisk svensk blandning av konstsnö /is / natursnö är en modern GS-skida idealinstrumentet för snabb stabil åkning. Man bör emellertid besitta en rätt gedigen carvingteknik, vara van att åka aktivt, dvs ligga på lite med plöstryck och djupa positioner. Ren muskelstyrka och uthållighet sitter inte heller ivägen. Dom skall åkas på skär i rätt höga hastigheter för att vakna till liv på allvar.

Nåväl, det finns ju en del att välja mellan. Toppen på isberget utgörs av skidor från fabrikanternas tävlingsverkstäder. Dom skiljer sig en del från butiksvarianterna i fråga om skärning, uppbyggnad men tyvär även priset (dyra!). Har fått för mig att dom i vissa fall är lite mindre dämpade också. Men vid åkning har man en exakthet och "krispighet" (jag vill nog påstå oavsett fabrikat) i skäret som är helt sagolik, speciellt på rejält hårt underlag!

Detta säger nu inte att butiksvarianterna är dåliga på något sätt. Du nämner Ross 9X. Fjolårets butiksversion var rätt tam, anser jag, däremot var fabrikvarianten helt fantastisk (har ett par!). Har inte testat årets modeller.

Knepet är nog att försöka testa, och då på hårt underlag. Prova
Atomic GS:11 (glöm GS:9!
Dynastar Speed Course (Sååå lättåkt)
Stöckli Laser GS (biffig!)
Völkl P60 RC Racing (inte så obiffig heller skulla jag tro!)

Hemliga tipset är Ross 9X från 2000/2001, knallgula, styva, bra skärning, mkt åkstabila och kan hittas fortfarande i en del butiker till vrakpriser.

/Ace DG

Tillbaka
Topp