Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
"Gubb"skidåkning för 40åringar
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Peter_K" data-source="post: 150455" data-attributes="member: 26232"><p>Baserat på din tyngd, åkstil och att du är ute efter ett par pist-skidor skulle jag inte satsa på ett par Scott Aztec, då dessa är typiska allround-skidor som funkar hyggligt i pist och hyggligt i puder. Om du tänkt köpa puderskidor senare och inte vill kompromissa tycker jag du ska köpa ett par rena pistskidor nu. När jag testade Scott Aztec (för två år sen, vet inte om de ändrat modellen sen dess) tyckte jag att den var helt ok men att den kändes rätt mjuk och att isgreppet var lite sisådär. Jag väger 30 kg mindre än dig så jag skulle gissa på att du kommer att uppleva samma skida som väldigt mjuk. Denna skida kommer att vara roligare i puder och slask än några av de jag rekommenderar, men om du är ute efter en pistskida tycker jag som sagt att du inte ska köpa Scott:en.</p><p></p><p>Om jag varit i din situation och varit ambitiös hade jag gjort så här:</p><p></p><p>* En intro-kurs i carving-teknik på hyr-skidor (antingen med skidlärare eller med nån kompis som kan förklara hur det går till och kan påpeka felen du troligen gör i början). Det har hänt rätt mycket på teknikfronten på 20 år och om du tänkt utnyttja dina nya skidor fullt ut behöver du lära dig tekniken för det. Hyrskidorna bör inte vara någon av skidorna nedan utan ett par som är mjukare (stället där du hyr skidorna bör kunna rekommendera ett par).</p><p></p><p>* Efter detta (och efter att du övat så du känner att du behärskar tekniken någorlunda), en testdag där du får prova olika skidor och känna efter vad du trivs med. Baserat på detta köper du de skidor du trivs bäst med.</p><p></p><p>Modeller som jag tror kan vara intressanta att testa: Rossignol Zenith Z9, Fischer RC4 (den du blev rekommenderad i butik) och Völkl Supersport Superspeed. Finns många fler i det segmentet men där har du tre stycken som jag misstänker kan passa rätt bra. Några av dem kan du läsa mer om i MnO:s skidtest från i höstas här: <a href="http://www.freeride.nu/forum/thread.php?t=24597" target="_blank">http://www.freeride.nu/forum/thread.php?t=24597</a> </p><p></p><p>Om du vill vara betydligt mindre ambitiös, köp helt enkelt Fischer RC4:an. Nackdelen med detta alternativ är att den kan vara svår att lära sig carving-tekniken på denna skida då den kräver mer kraft än en mjukare skida för att komma upp på kant.</p><p></p><p>Angående allround-skidor så *går* det att åka i stort sett i vilka snöförhållanden som helst på samtliga skidor idag också. Det är bara det att det är mycket roligare att åka på en skida som är anpassad för den åkning som bjuds för tillfället.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Peter_K, post: 150455, member: 26232"] Baserat på din tyngd, åkstil och att du är ute efter ett par pist-skidor skulle jag inte satsa på ett par Scott Aztec, då dessa är typiska allround-skidor som funkar hyggligt i pist och hyggligt i puder. Om du tänkt köpa puderskidor senare och inte vill kompromissa tycker jag du ska köpa ett par rena pistskidor nu. När jag testade Scott Aztec (för två år sen, vet inte om de ändrat modellen sen dess) tyckte jag att den var helt ok men att den kändes rätt mjuk och att isgreppet var lite sisådär. Jag väger 30 kg mindre än dig så jag skulle gissa på att du kommer att uppleva samma skida som väldigt mjuk. Denna skida kommer att vara roligare i puder och slask än några av de jag rekommenderar, men om du är ute efter en pistskida tycker jag som sagt att du inte ska köpa Scott:en. Om jag varit i din situation och varit ambitiös hade jag gjort så här: * En intro-kurs i carving-teknik på hyr-skidor (antingen med skidlärare eller med nån kompis som kan förklara hur det går till och kan påpeka felen du troligen gör i början). Det har hänt rätt mycket på teknikfronten på 20 år och om du tänkt utnyttja dina nya skidor fullt ut behöver du lära dig tekniken för det. Hyrskidorna bör inte vara någon av skidorna nedan utan ett par som är mjukare (stället där du hyr skidorna bör kunna rekommendera ett par). * Efter detta (och efter att du övat så du känner att du behärskar tekniken någorlunda), en testdag där du får prova olika skidor och känna efter vad du trivs med. Baserat på detta köper du de skidor du trivs bäst med. Modeller som jag tror kan vara intressanta att testa: Rossignol Zenith Z9, Fischer RC4 (den du blev rekommenderad i butik) och Völkl Supersport Superspeed. Finns många fler i det segmentet men där har du tre stycken som jag misstänker kan passa rätt bra. Några av dem kan du läsa mer om i MnO:s skidtest från i höstas här: [URL]http://www.freeride.nu/forum/thread.php?t=24597[/URL] Om du vill vara betydligt mindre ambitiös, köp helt enkelt Fischer RC4:an. Nackdelen med detta alternativ är att den kan vara svår att lära sig carving-tekniken på denna skida då den kräver mer kraft än en mjukare skida för att komma upp på kant. Angående allround-skidor så *går* det att åka i stort sett i vilka snöförhållanden som helst på samtliga skidor idag också. Det är bara det att det är mycket roligare att åka på en skida som är anpassad för den åkning som bjuds för tillfället. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
"Gubb"skidåkning för 40åringar
Tillbaka
Topp