Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Hur var det här relevant?gubbfan sa:Sieverts skruv i Stockholm. Dom har allt som finns i skruv och tillbehör.
Eftersom en del fattar dåligt är det bara att söka på Helicoil på nätet. Tom Biltema säljer reparationssatser.Alfakrull sa:Hur var det här relevant?gubbfan sa:Sieverts skruv i Stockholm. Dom har allt som finns i skruv och tillbehör.
Problemet med helicoils är väl att de inte är vattentäta?gubbfan sa:Eftersom en del fattar dåligt är det bara att söka på Helicoil på nätet. Tom Biltema säljer reparationssatser.Alfakrull sa:Hur var det här relevant?gubbfan sa:Sieverts skruv i Stockholm. Dom har allt som finns i skruv och tillbehör.
Helicoil som är ursprungsnamnet för gänglagnings prylar känner varenda bilmeck till
Nu har vi ju redan en lagom trevlig gästbokskonversation men jag kan ju tipsa i den här tråden om en annan tråd angående helicoils och inserts så att vi alla slipper ruttna skidor https://www.freeride.se/forum/thread.php?t=93178#r1027069gubbfan sa:Eftersom en del fattar dåligt är det bara att söka på Helicoil på nätet. Tom Biltema säljer reparationssatser.Alfakrull sa:Hur var det här relevant?gubbfan sa:Sieverts skruv i Stockholm. Dom har allt som finns i skruv och tillbehör.
Helicoil som är ursprungsnamnet för gänglagnings prylar känner varenda bilmeck till
Du får nog svetsa ihop ett eget.la_grave sa:Mer OT i den här tråden, men en lite oväntad fast samtidigt förutsägbar konsekvens (ja, logiken är glasklar, [oväntad ? förutsägbar]), när jag petade in fyra par skidor utan bindningar i ett fodral avsett för ett par med bindningar gick det inte helt oväntat sönder. Jag har större skidfodral men de är också betydligt otympligare, så var hittar jag ett extremt robust fodral avsett för ett par skidor som matchar mina insatsmonterade skidor?
Jag skrev ut mina borrmallar på OH-blad istället för papper. Underlättar mycket. Dessutom håller de i längden och är lätta att transportera.snorkel sa:Har gjort en borrmall i aluminium vilket kan rekommenderas istället för pappersmall. Underlättar och gör att det blir snabbare och säkrare.
OH-blad är klart bättre än papper och plus för transportvänligheten. Aluminium är dock betydligt mer robust och förhindrar att borren slinter iväg i sidled. Lite dubbelhäftande tejp så sitter den perfekt.la_grave sa:Jag skrev ut mina borrmallar på OH-blad istället för papper. Underlättar mycket. Dessutom håller de i längden och är lätta att transportera.snorkel sa:Har gjort en borrmall i aluminium vilket kan rekommenderas istället för pappersmall. Underlättar och gör att det blir snabbare och säkrare.
Tack så mycket, då satsar jag på att skruva för hand. Bits funkar dock för mig då det är ett par griffon det handlar om (har monterat insertsen med bits så det funkar). Däremot måste jag ju ta av eller åtminstone skjuta fram bakbindningen för att komma åt skruvarna där men men. Tog tid häromdagen, då tog det två minuter att få av bindningarna från min monteringsmall, då var det ju dock en av de första gångerna jag skruvade av bindningarna...snorkel sa:Ofta krävs en smal mejsel för att komma åt skruvarna iallafall på Dynafit så bits fungerar inte. Det är ju dessutom bara omkring 5 varv på varje skruv och inget motstånd förrän sista varvet så skruvdragare är inget du vinner något på om du inte står i verkstad och skruvar hela dagarna. Tar några få minuter att byta bindningar och beror mest på om du måste justera bindningen för att komma åt skruvhålen eller ej. Själva skruvandet i insertsen tar max 2 minuter.
Jag har precis skruvat ur tre par bindningar där skruvarna var säkrade med Loctite 243 (röd) och i princip samtliga skruvar gick att dra åt ungefär ett varv så det var inte alls bra. Till saken hör att jag ett par veckor efter jag monterade samtliga paren råkade ut för att en Duke-bindning inte gick att få i gåläge. Problemet var att minst en av skruvarna som är dolda i tådelen hade gängat upp sig. Efter att ha skruvat isär halva bindingen kom jag åt problemskruven som mycket riktigt gängat upp sig 1-2 mm.Blidee sa:Jag hade inte varit rädd för att använda loctite blå, att den kan lösa upp plasten i bindningen låter som ett ickeargument i mina öron då man endast sätter loctite på den delen av skruven som fäster i inserten. Den kommer alltså aldrig i kontakt med några plastdelar. Man ska ju heller inte dränka skruvarna i det utan bara dutta litegran på så det finns ju inte heller någon risk för skvätt eller vad man nu kan vara orolig för.
Har själv använt Loctite blå till i snitt ett bindningsbyte i veckan i en hel säsong och aldrig haft något problem. Numera kör jag helt utan loctite eller motsvarande och har aldrig varit med om en skruv som lossnat av sig själv, är man orolig ska man självklart ta det säkra före det osäkra men jag tror verkligen inte att man behöver söka land och rike runt efter något annat för att man är rädd att plasten ska lösas upp.
Loctite härdar anaerobiskt (http://tds.henkel.com/tds5/docs/243 NEW-EN.PDF), så det är inte det som är problemet i alla fall. Framgår inte (vad jag kunnat se när jag skummande dokumentet iaf) hur härdningen fungerar, men ska finnas extern härdare att använda. Dock skriver de själv att de bara ger en snabbare härdning vid stora glipor. Kanske är som cyanoakrylatbaserade lim och härdar mha fukt på ytorna som limmas?la_grave sa:Jag funderar lite på om problemet kan vara att inte tillräckligt mycket syre kommer ner i gängorna för härdningen?