Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
GUIDE - Montera själv - GUIDE
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="MnO" data-source="post: 1057049" data-attributes="member: 12152"><p>Problemet med snabbepoxy oavsett märke är att den har en MYCKET kort flytande tid om man värmer den. Det rör sig om under en minut innan det härdar om den är runt 50 grader. Långsamthärdande epoxy finns i tubformat på de flesta välsorterade bygghandlar. Specialprodukter som lamineringsepoxy och marinditon är också bra, men det är oftast rätt kladdigt att hålla på med större förpackningar. För lagning av surfbrädor eller större operationer på skidor kan det vara nödvändigt att ha halvlitersburkar, men för att montera bindningar räcker garanterat två tuber eller en tvådelad spruta i vanligt konsumentformat. </p><p></p><p>Är det 4 timmars härdningstid är det att klassa som långsamt härdande. Den är tjock och omöjlig att få ner i hål om man inte värmer den. Värm först skidan med en hårtork så att den är tydligt varm. Sedan värmer du det blandade limmet innan du applicerar det på skidan. Då kommer det att bli väldigt lättflytande och rinna ner mycket bättre än snabbepoxy. Om inte det fungerar måste du ha fått tag på ett udda lim, för det har alltid fungerat för min del. </p><p></p><p>Angående Biltemas lamineringsepoxy så tycker jag att det är överladd att köpa så stora förpackningar som sagt, men jag tycker faktiskt att det är riktigt bra i relation till priset. Det har härdat ut fullständigt och har blivit slipbart utan några som helst konstigheter alla gånger jag har testat det på både skidor och surfbrädor. Förutom en aningen skarp doft i jämförelse med vissa andra typer så har jag inga klagomål. </p><p></p><p>Vanligen får man inga problem med allergi om man är noga med att använda skyddshandskar under blandning och applicering och sen undviker att slipa limmet. Värmer man måttligt vid appliceringen ångar det inte speciellt mycket heller. Det luktar ju enormt mycket mindre än tex kontaktlim eller andra lim med mer lösningsmedel. Men slipdamm från epoxy är RIKTIGT elakt ur allergisynpunkt. En enda exponering kan utlösa livslång allergi, så var ytterst varsam med det.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="MnO, post: 1057049, member: 12152"] Problemet med snabbepoxy oavsett märke är att den har en MYCKET kort flytande tid om man värmer den. Det rör sig om under en minut innan det härdar om den är runt 50 grader. Långsamthärdande epoxy finns i tubformat på de flesta välsorterade bygghandlar. Specialprodukter som lamineringsepoxy och marinditon är också bra, men det är oftast rätt kladdigt att hålla på med större förpackningar. För lagning av surfbrädor eller större operationer på skidor kan det vara nödvändigt att ha halvlitersburkar, men för att montera bindningar räcker garanterat två tuber eller en tvådelad spruta i vanligt konsumentformat. Är det 4 timmars härdningstid är det att klassa som långsamt härdande. Den är tjock och omöjlig att få ner i hål om man inte värmer den. Värm först skidan med en hårtork så att den är tydligt varm. Sedan värmer du det blandade limmet innan du applicerar det på skidan. Då kommer det att bli väldigt lättflytande och rinna ner mycket bättre än snabbepoxy. Om inte det fungerar måste du ha fått tag på ett udda lim, för det har alltid fungerat för min del. Angående Biltemas lamineringsepoxy så tycker jag att det är överladd att köpa så stora förpackningar som sagt, men jag tycker faktiskt att det är riktigt bra i relation till priset. Det har härdat ut fullständigt och har blivit slipbart utan några som helst konstigheter alla gånger jag har testat det på både skidor och surfbrädor. Förutom en aningen skarp doft i jämförelse med vissa andra typer så har jag inga klagomål. Vanligen får man inga problem med allergi om man är noga med att använda skyddshandskar under blandning och applicering och sen undviker att slipa limmet. Värmer man måttligt vid appliceringen ångar det inte speciellt mycket heller. Det luktar ju enormt mycket mindre än tex kontaktlim eller andra lim med mer lösningsmedel. Men slipdamm från epoxy är RIKTIGT elakt ur allergisynpunkt. En enda exponering kan utlösa livslång allergi, så var ytterst varsam med det. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
GUIDE - Montera själv - GUIDE
Tillbaka
Topp