Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
GUIDE - Montera själv - GUIDE
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="havreboll" data-source="post: 1274388" data-attributes="member: 60010"><p>En skruv har två val. Antingen kan den dra sig själv neråt eller så kan den dra omkringliggande material uppåt (tänk en vattenskruv som används för att lyfta vatten). Skruven kommer göra det som är lättast av dessa två. Om hålet är för litet för kärndiametern, om friktionen blir för stor (kan hänga ihop med det förstnämnda) eller om skruven bottnar i hålet innan hela skruven skruvats i så kommer den att lyfta materialet ovanför istället för att skruvas in vidare. </p><p></p><p>Du vill ha en montering som håller sig fast med hjälp av friktionen mellan skruv och material och där plattan för bindningen ligger helt an mot skidans ovansida så att du inte får skjuvningskraft i skruvförbandet. Om man rymmer hålet för mycket så minskar friktionen och om man har det för tajt så kommer topsheetet resa på sig och öka skjuvningskraften. Här är det lite av en avvägning. Jag brukar skruva i skruvarna, backa ut dessa, skära av resningen och sedan montera bindningen då jag anser att skjuvningskraften är mest påverkande på styrkan då man dessutom limmar skruven vilket bidrar med friktion.</p><p></p><p>Jag är dock noga med att inte korsgänga skruven när jag skruvar tillbaka den så att den löper i samma gängning som skapades när den först skruvades i.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="havreboll, post: 1274388, member: 60010"] En skruv har två val. Antingen kan den dra sig själv neråt eller så kan den dra omkringliggande material uppåt (tänk en vattenskruv som används för att lyfta vatten). Skruven kommer göra det som är lättast av dessa två. Om hålet är för litet för kärndiametern, om friktionen blir för stor (kan hänga ihop med det förstnämnda) eller om skruven bottnar i hålet innan hela skruven skruvats i så kommer den att lyfta materialet ovanför istället för att skruvas in vidare. Du vill ha en montering som håller sig fast med hjälp av friktionen mellan skruv och material och där plattan för bindningen ligger helt an mot skidans ovansida så att du inte får skjuvningskraft i skruvförbandet. Om man rymmer hålet för mycket så minskar friktionen och om man har det för tajt så kommer topsheetet resa på sig och öka skjuvningskraften. Här är det lite av en avvägning. Jag brukar skruva i skruvarna, backa ut dessa, skära av resningen och sedan montera bindningen då jag anser att skjuvningskraften är mest påverkande på styrkan då man dessutom limmar skruven vilket bidrar med friktion. Jag är dock noga med att inte korsgänga skruven när jag skruvar tillbaka den så att den löper i samma gängning som skapades när den först skruvades i. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
GUIDE - Montera själv - GUIDE
Tillbaka
Topp