Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
GUIDE - Montera själv - GUIDE
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="lennartberggren" data-source="post: 935176" data-attributes="member: 62588"><p>det var inte det jag menade, utan "centrum"markeringen på ett par Coomba, det finns bara en, som skall visa var pjäxan skall hamna i bindningen när den är monterad, hur pass inriktad blir då bindningens position mot freeride och lössnö, med mer bakvikt, eller mer framåtvikt vid hårdare snö?</p><p>Alltså, innebär den rekommenderade markeringen på Coomba mer freeride eller normal?</p><p>Problemet för min del är att jag kan inte sätta bindningen så att det blir korrekt mot markeringen, skidan är typ helt sönderborrad, så ska jag flytta fram eller bak bindningen?</p><p>Markeringen på Coomba-skidorna sitter precis på mitten av skidans längd.</p><p></p><p>nu blir det ännu mer komplicerat, tydligen ju mer off-pist, desto längre fram skall bindningen placeras jämfört med mittmarkeringen:</p><p></p><p>Determine how far back the binding will be from the center, depending on your style of skiing. Moving the bindings forward or backward on the skis will change the skis' characteristics. Positioning the bindings 0 to 2 cm backward is an all-mountain stance. Use this setting if a majority of time is spent on-piste. Moving the bindings 2 to 5 cm forward is a versatile stance for skiers who spend about half their time off-piste. Adjusting the bindings 5 to 7 cm forward is the perfect stance for skiers who spend all their time off-piste.</p><p></p><p>Read more: Mounting Bindings on Powder Skis | eHow.com <a href="http://www.ehow.com/how_6790954_mounting-bindings-powder-skis.html#ixzz1j5FYXG16" target="_blank">http://www.ehow.com/how_6790954_mounting-bindings-powder-skis.html#ixzz1j5FYXG16</a></p><p></p><p>sen läste jag också att många tillverkare väljer att placera bindningarna längre bak för att skidan skall vara mer lättsvängd i pist men att detta ger sämre kontroll, och i vissa lägen onödig framåtposition hos åkaren som måste försöka kompensera bindningens placering alltför långt bak</p><p></p><p>K2 i ett datablad för bindningsmontering rekommenderar att mittpjäxmarkeringen hamnar 76 cm från skidans bakkant på ett par 174 cm Coomba, alltså nära 8 cm (!) bakom skidans mittmarkering.....</p><p></p><p>nån som vet om man kan lita på tillverkarnas rekommendationer eller har testat ?</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="lennartberggren, post: 935176, member: 62588"] det var inte det jag menade, utan "centrum"markeringen på ett par Coomba, det finns bara en, som skall visa var pjäxan skall hamna i bindningen när den är monterad, hur pass inriktad blir då bindningens position mot freeride och lössnö, med mer bakvikt, eller mer framåtvikt vid hårdare snö? Alltså, innebär den rekommenderade markeringen på Coomba mer freeride eller normal? Problemet för min del är att jag kan inte sätta bindningen så att det blir korrekt mot markeringen, skidan är typ helt sönderborrad, så ska jag flytta fram eller bak bindningen? Markeringen på Coomba-skidorna sitter precis på mitten av skidans längd. nu blir det ännu mer komplicerat, tydligen ju mer off-pist, desto längre fram skall bindningen placeras jämfört med mittmarkeringen: Determine how far back the binding will be from the center, depending on your style of skiing. Moving the bindings forward or backward on the skis will change the skis' characteristics. Positioning the bindings 0 to 2 cm backward is an all-mountain stance. Use this setting if a majority of time is spent on-piste. Moving the bindings 2 to 5 cm forward is a versatile stance for skiers who spend about half their time off-piste. Adjusting the bindings 5 to 7 cm forward is the perfect stance for skiers who spend all their time off-piste. Read more: Mounting Bindings on Powder Skis | eHow.com [URL]http://www.ehow.com/how_6790954_mounting-bindings-powder-skis.html#ixzz1j5FYXG16[/URL] sen läste jag också att många tillverkare väljer att placera bindningarna längre bak för att skidan skall vara mer lättsvängd i pist men att detta ger sämre kontroll, och i vissa lägen onödig framåtposition hos åkaren som måste försöka kompensera bindningens placering alltför långt bak K2 i ett datablad för bindningsmontering rekommenderar att mittpjäxmarkeringen hamnar 76 cm från skidans bakkant på ett par 174 cm Coomba, alltså nära 8 cm (!) bakom skidans mittmarkering..... nån som vet om man kan lita på tillverkarnas rekommendationer eller har testat ? [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
GUIDE - Montera själv - GUIDE
Tillbaka
Topp