Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Resmål
Utländska fjäll
Gym St Anton
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Tyskn" data-source="post: 486358" data-attributes="member: 88129"><p>Du var ingen höjdare på att citera du. Jag skrev inläggen, inte Malika. </p><p>Till temat: Glykogeninlagring är inte samma helt sak som återhämtning. Att det kan ta upp emot en vecka för att prestera maximalt i en viss muskelgrupp igen betvivlar jag inte. </p><p></p><p>Det stämmer absolut inte. Proteinsyntesen är i regel förhöjd i upp emot 48 timmar efter passet, där sker hyperkompensationen altså. Oftast är muskeln redan förstärkt då vi känner av träningsverken.</p><p></p><p></p><p>Kolhydrat är inte lika med kolhydrat. Tarmsystemet kan ta upp ca. 1g kolhydrat/minut. Dricker man något högglykemiskt som maltodextrin eller vitargo så lämnar detta magsäcken betydligt snabbare än fast föda, och når därmed betydligt snabbare ut i blodomloppet. Det finns en hel del studier som tar upp detta. Ex.: <a href="http://cat.inist.fr/?aModele=afficheN&cpsidt=19983765" target="_blank">http://cat.inist.fr/?aModele=afficheN&cpsidt=19983765</a> </p><p>För den gemene gymråttan spelar detta sällan någon större roll, men när det gäller att prestera bra flera gånger inom en kort tidsrymd så är det absolut av relevans.</p><p></p><p>Att en hård skiddag efter benpasset inte skulle vara det bästa håller jag med om. Är man hyffsat seriös med sin benträning så lägger man den givetvis före en dag utan åkning.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Tyskn, post: 486358, member: 88129"] Du var ingen höjdare på att citera du. Jag skrev inläggen, inte Malika. Till temat: Glykogeninlagring är inte samma helt sak som återhämtning. Att det kan ta upp emot en vecka för att prestera maximalt i en viss muskelgrupp igen betvivlar jag inte. Det stämmer absolut inte. Proteinsyntesen är i regel förhöjd i upp emot 48 timmar efter passet, där sker hyperkompensationen altså. Oftast är muskeln redan förstärkt då vi känner av träningsverken. Kolhydrat är inte lika med kolhydrat. Tarmsystemet kan ta upp ca. 1g kolhydrat/minut. Dricker man något högglykemiskt som maltodextrin eller vitargo så lämnar detta magsäcken betydligt snabbare än fast föda, och når därmed betydligt snabbare ut i blodomloppet. Det finns en hel del studier som tar upp detta. Ex.: [URL]http://cat.inist.fr/?aModele=afficheN&cpsidt=19983765[/URL] För den gemene gymråttan spelar detta sällan någon större roll, men när det gäller att prestera bra flera gånger inom en kort tidsrymd så är det absolut av relevans. Att en hård skiddag efter benpasset inte skulle vara det bästa håller jag med om. Är man hyffsat seriös med sin benträning så lägger man den givetvis före en dag utan åkning. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Resmål
Utländska fjäll
Gym St Anton
Tillbaka
Topp