Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Resmål
Utländska fjäll
Gym St Anton
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="LuxLuthor" data-source="post: 498295" data-attributes="member: 84027"><p>Lång och gedigen erfarenhet med tusentals träningsklienter att studera under mina snart 16 år i branchen. Ovanpå detta självstudier på avancerad nivå i lika många år.</p><p></p><p></p><p>Generaliserade var det du som gjorde. Jag påpekade att upptaget varierar från individ till individ. Hur som helst anser jag hela diskussionen som tämligen ointressant. Intressant om vi talar om Usain Bolt som skall springa två sprinterlopp på OS samma dag och behöver en extremt snabb påfyllning av energi i sina muskler. Han kommer att kunna springa loppen, men han kommer inte att kunna prestera maximalt i det andra eftersom hans explosiva muskelfibrer inte kommer att kunna producera full kraft igen på ytterligare några dagar. Ointressant om vi talar om i princip alla andra människor på denna planet.</p><p></p><p></p><p>Trist? Det är ytterst roande att dagligen och på nära håll uppleva de extrema skillnader som förekommer från individ till individ. Det är bara ett faktum att leva med. Inget att låta sig nedslås av. De som är bättre än en själv har nästan alltid bättre gener än vad man själv har. De har fysiskt och/eller psykiskt bättre gener eller båda två. Detta förutsatt att de viktigaste faktorerna vad gäller träning och kost är ungefär lika.</p><p></p><p>Om jag får höfta till lite så skulle jag säga att minst 75% av de resultat vi ser av träning är "orsakade" av individens genetik. Vissa av oss är extremt lämpade för uthållighetsaktiviteter (Gunde Svan, Björn Dählie, Lance Armstrong m fl) och andra av oss är lika extremt lämpade för explosiva aktiviteter som kräver väldigt höga kraftuttag på kort tid (Franco Colombo, Usain Bolt, Ben Johnson m fl). Vi andra befinner oss på skalan mellan dessa ytterligheter.</p><p></p><p></p><p>Nervsystemet är också en del i maskinen som utför mekaniskt och metaboliskt arbete (alla former av mänskliga rörelser t ex) och den delen behöver också stimuleras för att maximala framsteg skall uppnås. Träning till "failure" följd av en rejäl vila på åtminstone tre dagar leder till en ständig progressivitet i träningen. Exakt hur lång vilan bör vara är individuellt olika från person till person (ämnesomsättningens hastighet avgör), men det verkar som att genomsnittsmänniskan behöver någonstans mellan tre och fem dygns frånvaro från träning för att de riktigt stora framstegen skall infinna sig. Exakt hur många dagar man själv behöver hittar man med "trial-and-error-metoden". Om allt fungerar som det ska med träning och vila bör ökningen från pass till pass ligga på en till två reps extra med samma vikt. Alltså: klarar du vid ett pass av att lyfta 50 kg åtta gånger bör du vid nästa tillfälle klara av att lyfta samma vikt nio eller tio gånger. Gör du inte det har du misslyckats på ett eller annat vis.</p><p></p><p>Med "explosivt utförande" antar jag att du pratar om snabbt utförande. Gör inte misstaget att sammanblanda de två. Folk har en tendens att tro att dom vid snabbt utförande skulle jobba uteslutande med sina explosiva muskelfibrer, vilket är helt galet. Vad de däremot gör med snabba rörelser är att skada sig och sänka träningseffekten drastiskt.</p><p></p><p></p><p>Min erfarenhet säger mig att det vi i folkmun kallar träningsvärk egentligen rör sig om tre olika typer av muskelvärk. Den ena är av godo och de två andra av ondo.</p><p></p><p>Typ A: Den ena varianten (den som verkligen kan kallas träningsvärk) är värst dagen efter träningstillfället, lindrigare dag två och helt eller nästan helt borta dag tre. Denna form är förhållandevis sällsynt eftersom människor sällan belastar musklerna för fullt utan avbryter övningen i förtid. Den här varianten är ständigt återkommande om intensiteten är tillräckligt hög i träningen, men som sagt är det sällan gemene man kommer upp så högt i ansträningsgrad.</p><p></p><p>Typ B: Den andra varianten (den som vi oftast talar om när vi säger ordet 'träningsvärk') bottnar i helt andra orsaker. Dessa orsaker är 1) hård töjning av en muskel och/eller 2) höga nivåer av nedslagskraft i exempelvis vändning av rörelseriktning i en övning. Den här formen av muskelvärk bör inte kallas träningsvärk eftersom den bara till viss del har att göra med hur hårt man ansträngt en muskel. Den här typen av värk är alltid kraftigast i bröstmusklernas yttre delar, i ljumskarna och i vaderna (även i magen hos vissa individer) och ger med sig efter några träningspass. En gemensam nämnare för träningen av dessa muskelgrupper är den relativt kraftiga töjningen i ytterläget. Sedan jag själv började poängtera att man inte bör töja så hårt i ytterläget om man inte tränat på länge har problemen här hos oss minskat. Kombinerar man dessa töjningar i ytterläge med ett snabbt utförande är det inga problem att lyckas invalidisera sig själv effektivt i så länge som upp till fyra eller fem dagar i vissa fall. En annan orsak till denna typ av värk kan också vara överanvänding. Många egenhändigt ihopsnickrade träningsprogram leder till överanvändning av exempelvis triceps och det leder ofta till olidlig träningsvärk i början och långsiktigt dålig utveckling dessutom. Det är detta som Bartoll kallar "tredje gradens träningsvärk".</p><p></p><p>Typ C: Vid grav överträning kan man också råka ut för "träningsvärk" av relativt elak sort som är mycket envis. Jag led exempelvis själv av den för runt femton år sedan då jag och min träningskompis körde rent negativ träning måndag och fredag + ett lindrigare pass onsdag varje vecka. Vi trodde att det var något positivt, men nu i efterhand förstår jag hur fel vi hade. Jag skulle gissa på att den här formen av "träningsvärk" är den näst vanligaste eftersom att så gott som alla som tycker sig träna seriöst i själva verket övertränar. Man drar av någon anledning likhetstecken mellan att träna hårt och att träna mycket. Det finns inga sådana kopplingar inom fysiologin.</p><p></p><p>Nu får det räcka för idag. Måste ner och ta hand om receptionen en stund.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="LuxLuthor, post: 498295, member: 84027"] Lång och gedigen erfarenhet med tusentals träningsklienter att studera under mina snart 16 år i branchen. Ovanpå detta självstudier på avancerad nivå i lika många år. Generaliserade var det du som gjorde. Jag påpekade att upptaget varierar från individ till individ. Hur som helst anser jag hela diskussionen som tämligen ointressant. Intressant om vi talar om Usain Bolt som skall springa två sprinterlopp på OS samma dag och behöver en extremt snabb påfyllning av energi i sina muskler. Han kommer att kunna springa loppen, men han kommer inte att kunna prestera maximalt i det andra eftersom hans explosiva muskelfibrer inte kommer att kunna producera full kraft igen på ytterligare några dagar. Ointressant om vi talar om i princip alla andra människor på denna planet. Trist? Det är ytterst roande att dagligen och på nära håll uppleva de extrema skillnader som förekommer från individ till individ. Det är bara ett faktum att leva med. Inget att låta sig nedslås av. De som är bättre än en själv har nästan alltid bättre gener än vad man själv har. De har fysiskt och/eller psykiskt bättre gener eller båda två. Detta förutsatt att de viktigaste faktorerna vad gäller träning och kost är ungefär lika. Om jag får höfta till lite så skulle jag säga att minst 75% av de resultat vi ser av träning är "orsakade" av individens genetik. Vissa av oss är extremt lämpade för uthållighetsaktiviteter (Gunde Svan, Björn Dählie, Lance Armstrong m fl) och andra av oss är lika extremt lämpade för explosiva aktiviteter som kräver väldigt höga kraftuttag på kort tid (Franco Colombo, Usain Bolt, Ben Johnson m fl). Vi andra befinner oss på skalan mellan dessa ytterligheter. Nervsystemet är också en del i maskinen som utför mekaniskt och metaboliskt arbete (alla former av mänskliga rörelser t ex) och den delen behöver också stimuleras för att maximala framsteg skall uppnås. Träning till "failure" följd av en rejäl vila på åtminstone tre dagar leder till en ständig progressivitet i träningen. Exakt hur lång vilan bör vara är individuellt olika från person till person (ämnesomsättningens hastighet avgör), men det verkar som att genomsnittsmänniskan behöver någonstans mellan tre och fem dygns frånvaro från träning för att de riktigt stora framstegen skall infinna sig. Exakt hur många dagar man själv behöver hittar man med "trial-and-error-metoden". Om allt fungerar som det ska med träning och vila bör ökningen från pass till pass ligga på en till två reps extra med samma vikt. Alltså: klarar du vid ett pass av att lyfta 50 kg åtta gånger bör du vid nästa tillfälle klara av att lyfta samma vikt nio eller tio gånger. Gör du inte det har du misslyckats på ett eller annat vis. Med "explosivt utförande" antar jag att du pratar om snabbt utförande. Gör inte misstaget att sammanblanda de två. Folk har en tendens att tro att dom vid snabbt utförande skulle jobba uteslutande med sina explosiva muskelfibrer, vilket är helt galet. Vad de däremot gör med snabba rörelser är att skada sig och sänka träningseffekten drastiskt. Min erfarenhet säger mig att det vi i folkmun kallar träningsvärk egentligen rör sig om tre olika typer av muskelvärk. Den ena är av godo och de två andra av ondo. Typ A: Den ena varianten (den som verkligen kan kallas träningsvärk) är värst dagen efter träningstillfället, lindrigare dag två och helt eller nästan helt borta dag tre. Denna form är förhållandevis sällsynt eftersom människor sällan belastar musklerna för fullt utan avbryter övningen i förtid. Den här varianten är ständigt återkommande om intensiteten är tillräckligt hög i träningen, men som sagt är det sällan gemene man kommer upp så högt i ansträningsgrad. Typ B: Den andra varianten (den som vi oftast talar om när vi säger ordet 'träningsvärk') bottnar i helt andra orsaker. Dessa orsaker är 1) hård töjning av en muskel och/eller 2) höga nivåer av nedslagskraft i exempelvis vändning av rörelseriktning i en övning. Den här formen av muskelvärk bör inte kallas träningsvärk eftersom den bara till viss del har att göra med hur hårt man ansträngt en muskel. Den här typen av värk är alltid kraftigast i bröstmusklernas yttre delar, i ljumskarna och i vaderna (även i magen hos vissa individer) och ger med sig efter några träningspass. En gemensam nämnare för träningen av dessa muskelgrupper är den relativt kraftiga töjningen i ytterläget. Sedan jag själv började poängtera att man inte bör töja så hårt i ytterläget om man inte tränat på länge har problemen här hos oss minskat. Kombinerar man dessa töjningar i ytterläge med ett snabbt utförande är det inga problem att lyckas invalidisera sig själv effektivt i så länge som upp till fyra eller fem dagar i vissa fall. En annan orsak till denna typ av värk kan också vara överanvänding. Många egenhändigt ihopsnickrade träningsprogram leder till överanvändning av exempelvis triceps och det leder ofta till olidlig träningsvärk i början och långsiktigt dålig utveckling dessutom. Det är detta som Bartoll kallar "tredje gradens träningsvärk". Typ C: Vid grav överträning kan man också råka ut för "träningsvärk" av relativt elak sort som är mycket envis. Jag led exempelvis själv av den för runt femton år sedan då jag och min träningskompis körde rent negativ träning måndag och fredag + ett lindrigare pass onsdag varje vecka. Vi trodde att det var något positivt, men nu i efterhand förstår jag hur fel vi hade. Jag skulle gissa på att den här formen av "träningsvärk" är den näst vanligaste eftersom att så gott som alla som tycker sig träna seriöst i själva verket övertränar. Man drar av någon anledning likhetstecken mellan att träna hårt och att träna mycket. Det finns inga sådana kopplingar inom fysiologin. Nu får det räcka för idag. Måste ner och ta hand om receptionen en stund. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Resmål
Utländska fjäll
Gym St Anton
Tillbaka
Topp