Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Resmål
Nordiska fjäll
Hafjell eller Kvitfjell?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="fredw" data-source="post: 1332734" data-attributes="member: 144594"><p>Smaksak. De är ganska olika. Du kommer nog att få litet olika råd... Helt rätt att köra dit från Skåne, det är ett rent nöje jämfört med att köra på småvägarna till svenska fjällen (tyvärr).</p><p></p><p>Testa båda så vet ni inför framtiden? Man behöver inte byta boende för att testa båda samma helg.</p><p></p><p>Den långa svarta backen i Kvitfjell var inte njutbar (åkt den en gång). Men det övriga skidområdet är som du säger "mysigt". Men med litet låg fallhöjd (om man räknar bort den svarta alltså). De röda backarna ner på östra sidan (övre delen tillbaka ner mot huvudbyggnaderna i den låga dalen) är bäst. De gröna på "andra sidan" längst bort är flacka och fungerar mest för att serva stugorna. Det finns en del möjligheter till pistnära offpist mellan glesa träd, bättre än i Hafjell.</p><p></p><p>Jag gillade Hafjell något bättre, mest pga enligt mig större variation i ett större användbart skidområde. Fina röda backar både på mitten och i den nedre delen mot dalen där en snabb gondol tar dig tillbaka upp. Men räkna inte med toppen (förutom utsikten) - blåser det motvind får du staka dig <em>nerför </em>de flacka gröna "backarna" där. Ja , mer familjer och något färre Porsche vid stugorna.</p><p></p><p>Men med tanke på " mestadels blått och rött men absolut inga liftköer" så kanske Kvitfjell ändå. Det ligger som en liten mysig "hemlig dal" däruppe.</p><p></p><p>Tror att de som varit runt mer i Norge kommer att föreslå Norefjell som alternativ. Jag har själv inte varit där.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="fredw, post: 1332734, member: 144594"] Smaksak. De är ganska olika. Du kommer nog att få litet olika råd... Helt rätt att köra dit från Skåne, det är ett rent nöje jämfört med att köra på småvägarna till svenska fjällen (tyvärr). Testa båda så vet ni inför framtiden? Man behöver inte byta boende för att testa båda samma helg. Den långa svarta backen i Kvitfjell var inte njutbar (åkt den en gång). Men det övriga skidområdet är som du säger "mysigt". Men med litet låg fallhöjd (om man räknar bort den svarta alltså). De röda backarna ner på östra sidan (övre delen tillbaka ner mot huvudbyggnaderna i den låga dalen) är bäst. De gröna på "andra sidan" längst bort är flacka och fungerar mest för att serva stugorna. Det finns en del möjligheter till pistnära offpist mellan glesa träd, bättre än i Hafjell. Jag gillade Hafjell något bättre, mest pga enligt mig större variation i ett större användbart skidområde. Fina röda backar både på mitten och i den nedre delen mot dalen där en snabb gondol tar dig tillbaka upp. Men räkna inte med toppen (förutom utsikten) - blåser det motvind får du staka dig [I]nerför [/I]de flacka gröna "backarna" där. Ja , mer familjer och något färre Porsche vid stugorna. Men med tanke på " mestadels blått och rött men absolut inga liftköer" så kanske Kvitfjell ändå. Det ligger som en liten mysig "hemlig dal" däruppe. Tror att de som varit runt mer i Norge kommer att föreslå Norefjell som alternativ. Jag har själv inte varit där. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Resmål
Nordiska fjäll
Hafjell eller Kvitfjell?
Tillbaka
Topp