Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Resmål
Åre
Håller Skistar på att sumpa Åre på samma sätt som GM kraschade Saab?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Pillard" data-source="post: 1228938" data-attributes="member: 83225"><p>Om jag inte missminner mig så står Skistar bakom en hel del projekt också men att de sen inte äger utan ombildar till BRF osv. De förmedlar ju inte heller allt utan det finns ju en hel del privatförmedlade och även AGO. </p><p></p><p>På det mer principiella planet blir jag dock lite orolig när jag hör tankar om kommunal styrning av antalet bäddar osv. Det är faktiskt fullt möjligt att det fungerar så ute i Europa. Vi glömmer ofta just hur byråkratiskt och protektionistiskt EU/Europa är. Personligen så ringer det dock många varningsklockor så snart det börjar pratas om offentlig reglering av t.ex. antalet bäddar på en ort. Att kommunerna har ett planmonopol är ett tillräckligt stort problem i sig. Att dra det ännu längre är verkligen inget jag skulle förespråka. Sen kan det förstås vid en första anblick se jättebra men så är det ju alltid med överreglerade marknader, alla regleringar uppstår ur goda avsikter men de förstör lik förbaskat. Jag skulle tro att det största hindret för en bra utveckling i svenska fjäll snarare härrör ur hinder för att få exploatera mer skidåkningsyta.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Pillard, post: 1228938, member: 83225"] Om jag inte missminner mig så står Skistar bakom en hel del projekt också men att de sen inte äger utan ombildar till BRF osv. De förmedlar ju inte heller allt utan det finns ju en hel del privatförmedlade och även AGO. På det mer principiella planet blir jag dock lite orolig när jag hör tankar om kommunal styrning av antalet bäddar osv. Det är faktiskt fullt möjligt att det fungerar så ute i Europa. Vi glömmer ofta just hur byråkratiskt och protektionistiskt EU/Europa är. Personligen så ringer det dock många varningsklockor så snart det börjar pratas om offentlig reglering av t.ex. antalet bäddar på en ort. Att kommunerna har ett planmonopol är ett tillräckligt stort problem i sig. Att dra det ännu längre är verkligen inget jag skulle förespråka. Sen kan det förstås vid en första anblick se jättebra men så är det ju alltid med överreglerade marknader, alla regleringar uppstår ur goda avsikter men de förstör lik förbaskat. Jag skulle tro att det största hindret för en bra utveckling i svenska fjäll snarare härrör ur hinder för att få exploatera mer skidåkningsyta. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Resmål
Åre
Håller Skistar på att sumpa Åre på samma sätt som GM kraschade Saab?
Tillbaka
Topp