handledsskydd?

handledsskydd?
Kan starkt rekomendera r.e.d har kört med dem 2 säsonger nu och är mycket nöjd. Koster ca 350kr. De har ingen hård stålskena i som vissa andra billigare varianter har, utan de är mer flexibla men ger ändå bra skydd.

handledsskydd?
Kan starkt rekomendera r.e.d har kört med dem 2 säsonger nu och är mycket nöjd. Koster ca 350kr. De har ingen hård stålskena i som vissa andra billigare varianter har, utan de är mer flexibla men ger ändå bra skydd.

handledsskydd?
Det finns att köpa på de flästa sportbutilker typ Stadium och Intersport. Har själv testat men gillar det inte. Armbågarna får ta smällen istället. Och med ett gammalt brott på armbågen passade det inte mig.
Annars är det inte några problem att ha dem under handskarna.
Tänk på att du ska köpa skydd med inte helt stumma platter. Utan lite böjliga. Det dämpar bättre och skonar till exempel armbågarna.

handledsskydd?
Det stämmer att det finns en möjlighet att du förflyttar kraften till underarmsbenen istället men då är det viktigt att betänka två saker:

1 Du ska ha flexibla skenor (inte böjliga om det är plastiskt böjliga som avses ovan) helst ska du kunna välja lagom flexstyrka efter din tyngd och skicklighet. Tanken är då att själva skenan alltså tar upp en stor del av kraften och inte bara förlyttar belastningen till starkare ben.

2 Du ska tänka på vad du riskerar. Att bryta båtbenet (som ligger vid tummens grundled) innebär normalt 22 veckor i gips och kan alltför ofta resultera i att du måste opereras med bengraft från höftbenet för att det ska läka, dvs mycket lång tid utan åkning. Att bryta underarmsbenet innebär normalt cirkus 4 veckor i gips och brukar oftare läka fint.

Handskar kan kanske vara lite trångt med skydden men vantar fungerar bra och man behöver inte ta av för att använda stavar (när man går med snöskor).

Rehband har haft bra tidigare men tycks ha övergått till en plastisk metallskena vilket är sämre enligt mig. Jag ska snart köpa nya och recenserar när jag fått tag på några bra.

--
Om det var oklart så är alltså båtbensbrott mycket vanligt vid snowboardolycksfall.

Tillbaka
Topp