Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Hänga kanter - vilket verktyg för <0.5?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Skidsuge-Erik" data-source="post: 1071948" data-attributes="member: 118157"><p>Fila måste jag. Det är ett par SL 165 skidor som jag är tredje ägaren till. Vet därmed inte när dom slipades undertill sist. Har inget behov av att öka hängningsvilkeln.</p><p></p><p>Dock så blir skidorna slöa sjukt snabbt. Har handslipat ett flertal av mina skidor, varav merparten är tävlingskidor med mjukt stål i kanten. Säger det så att argumentet att tävlingsskidor har mjukare stålkanter kan strykas. </p><p>Kan det va så att skidor med kort radie slits snabbare än motsvarande skidor med längre radie?(typ gs skidor)</p><p></p><p>Har läst att Skidtillverkaren Hendryx anser att underkanten på stålkanten är den viktigaste, och att det bästa är att slipa även den för att få en så bra kant som möjligt. Tänker mig att anlednignen till att just mina SL skidor blir slöa extremt fort är för att undersidan av kanten måste slipas. </p><p></p><p>Att lämna in för planslipning är ju såklart en möjlighet det med självklart..</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Skidsuge-Erik, post: 1071948, member: 118157"] Fila måste jag. Det är ett par SL 165 skidor som jag är tredje ägaren till. Vet därmed inte när dom slipades undertill sist. Har inget behov av att öka hängningsvilkeln. Dock så blir skidorna slöa sjukt snabbt. Har handslipat ett flertal av mina skidor, varav merparten är tävlingskidor med mjukt stål i kanten. Säger det så att argumentet att tävlingsskidor har mjukare stålkanter kan strykas. Kan det va så att skidor med kort radie slits snabbare än motsvarande skidor med längre radie?(typ gs skidor) Har läst att Skidtillverkaren Hendryx anser att underkanten på stålkanten är den viktigaste, och att det bästa är att slipa även den för att få en så bra kant som möjligt. Tänker mig att anlednignen till att just mina SL skidor blir slöa extremt fort är för att undersidan av kanten måste slipas. Att lämna in för planslipning är ju såklart en möjlighet det med självklart.. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Hänga kanter - vilket verktyg för <0.5?
Tillbaka
Topp