Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Hängning/bevel från 0,8 —> 1 grad
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="QRikard" data-source="post: 1245509" data-attributes="member: 92022"><p>Jag har slutat röra hängningen och kör 0,5 grader på allt när jag får välja (vid planslipning). </p><p>Du kan hänga om dina från 0,8 till 1 och i så fall hade jag rekommenderat ett fint bryne om du absolut behöver ändra något annars är det nog bäst att bara låta det vara och åka. </p><p></p><p>Enda gången jag rör undersidan är för att ta bort härdningar och andra tydliga skador av sten eller annat. Då kör jag frihand med ett fint bryne på just den punkten.</p><p>Enda sättet att minska hängningen (ex 1 till 0,5 grader) är att planslipa skidan (eller hänga belaget och inte bara stålkanten). Alltså det enda du kan göra med bryne är att öka hängningen och 0,8 grader är inte mycket vilket gör att du snabbt kommer upp i en markant mycket större hängning om du ofta slipar med bryne (eller fil). Därav generella rekommendationen att bara låta hängningen vara till nästa planslipning förutom punktinsatser vid skador. </p><p></p><p>Ytterkanten däremot är det bara att underhålla så mycket som möjligt. 88 grader är en bra vinkel att köra på också. Kom bara ihåg att ta bort sidewall innan du slipar/bryner kanten för annars är risken mycket stor att du får fel vinkel även där.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="QRikard, post: 1245509, member: 92022"] Jag har slutat röra hängningen och kör 0,5 grader på allt när jag får välja (vid planslipning). Du kan hänga om dina från 0,8 till 1 och i så fall hade jag rekommenderat ett fint bryne om du absolut behöver ändra något annars är det nog bäst att bara låta det vara och åka. Enda gången jag rör undersidan är för att ta bort härdningar och andra tydliga skador av sten eller annat. Då kör jag frihand med ett fint bryne på just den punkten. Enda sättet att minska hängningen (ex 1 till 0,5 grader) är att planslipa skidan (eller hänga belaget och inte bara stålkanten). Alltså det enda du kan göra med bryne är att öka hängningen och 0,8 grader är inte mycket vilket gör att du snabbt kommer upp i en markant mycket större hängning om du ofta slipar med bryne (eller fil). Därav generella rekommendationen att bara låta hängningen vara till nästa planslipning förutom punktinsatser vid skador. Ytterkanten däremot är det bara att underhålla så mycket som möjligt. 88 grader är en bra vinkel att köra på också. Kom bara ihåg att ta bort sidewall innan du slipar/bryner kanten för annars är risken mycket stor att du får fel vinkel även där. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Hängning/bevel från 0,8 —> 1 grad
Tillbaka
Topp