Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Hängning/bevel från 0,8 —> 1 grad
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="RWD" data-source="post: 1245534" data-attributes="member: 29440"><p>Du har räknat rätt,</p><p>Jag bryner endast vid behov om jag som du säger ser nån skada. Tidigast efter 1 veckas åkning om det varit på hårt underlag.</p><p>Men nya freerideskidor har oftast inte så vassa kanter så brukar dra sidorna så de blir 88 grader sen tar jag brynet och drar av skägget vilket måste göras på både belagsidan och sidan. Avslutar med keramiskt bryne för att få en jämnare egg, det blir stor skillnad.Början av säsongen är det ju oftast kallare och isigare och större behov av vassa kanter.</p><p>Vet inte hur mycket hängningen ändras i verkligheten men har aldrig märkt någon skillnad och trycker inte brutalt hårt med brynet. Det blir alltid vasst och har fungerat bra för mig. Förmodligen avverkar man lite belag också, men långt ifrån så mycket som med en fil skulle jag tro.</p><p>Sen försöker jag, som du, mest underhålla sidorna , i första hand med bryne men vid behov med fil.</p><p>Edit: Förstår inte hur man skulle kunna "runda av kanten"? Menar du om man slinter?</p><p></p><p>När jag tävlade på 80-talet, drog man några varv tejp på filen när man hängde kanterna. Minns att jag mätte tjockleken och räknade ut vinkeln på hängningen -tror jag var den enda. De andra körde nog på känsla.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="RWD, post: 1245534, member: 29440"] Du har räknat rätt, Jag bryner endast vid behov om jag som du säger ser nån skada. Tidigast efter 1 veckas åkning om det varit på hårt underlag. Men nya freerideskidor har oftast inte så vassa kanter så brukar dra sidorna så de blir 88 grader sen tar jag brynet och drar av skägget vilket måste göras på både belagsidan och sidan. Avslutar med keramiskt bryne för att få en jämnare egg, det blir stor skillnad.Början av säsongen är det ju oftast kallare och isigare och större behov av vassa kanter. Vet inte hur mycket hängningen ändras i verkligheten men har aldrig märkt någon skillnad och trycker inte brutalt hårt med brynet. Det blir alltid vasst och har fungerat bra för mig. Förmodligen avverkar man lite belag också, men långt ifrån så mycket som med en fil skulle jag tro. Sen försöker jag, som du, mest underhålla sidorna , i första hand med bryne men vid behov med fil. Edit: Förstår inte hur man skulle kunna "runda av kanten"? Menar du om man slinter? När jag tävlade på 80-talet, drog man några varv tejp på filen när man hängde kanterna. Minns att jag mätte tjockleken och räknade ut vinkeln på hängningen -tror jag var den enda. De andra körde nog på känsla. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Hängning/bevel från 0,8 —> 1 grad
Tillbaka
Topp