Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Har jag blivit lurad - Atomic M110?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="la_grave" data-source="post: 998456" data-attributes="member: 29415"><p>Är det Glisseur eller Åka Skidors redaktör som försöker sälja en prenumeration här som skriver? Bara nyfiken, vilken artikel skulle jag ha läst (och memorerat som om jag vore Patrick Bateman) för att göra det perfekta pjäxköpet?</p><p></p><p>Detta var nyheter för mig. "Alla" här rekommenderar Bruno, och vad jag hört, utan förbehåll. Ett problem med att åka till Grenoble är att det är minst 15 mil ToR. Förra säsongen var jag på flygplatsen vid ett par tillfällen men aldrig i staden Grenoble. Till Chantemerle är det 6 mil ToR. Chantemerle passerar man kanske varannan-var tredje vecka i andra ärenden. Det finns helt enkelt stora praktiska fördelar med att välja bort Grenoble.</p><p></p><p>Frågan är hur mycket research som är motiverad att göra. Lägger jag två dagar på arbete istället för att lägga den tiden på research kan jag köpa ytterligare ett par pjäxor om det första inte blev bra. Inför det här köpet (som jag kommenterar nedan) besökte jag såväl Alpingaraget som Alpint i Stockholm och de hade ingen idé alls om vad jag skulle köpa. De ställde fram 3-4 pjäxor och frågade vilken som satt bäst. Ganska ointressant om man är beredd att spruta innerskon. Bruno tog i alla fall ett antal mått, kollade benställning osv och konstaterade att den enda pjäxan som var möjlig var den jag köpte.</p><p></p><p>Men det här med pjäxor verkar vara lite voodoo. Båda de seniora skidmeckarna här på Twinner och Skimium/Objectif Meije har spontant sagt att det är en bra pjäxa jag köpt. Jag vet inte vad jag ska tro.</p><p></p><p></p><p></p><p>Ja det var ju en lite negativ överraskning men jag antar att man fått betala mer för pjäxan om anpassningen varit gratis. Gungor och karuseller liksom.</p><p></p><p></p><p>Vad gäller pjäxorna är jag faktiskt rätt nöjd hittills. 'Volymen' känns lite stor (men det löser förhoppningsvis en sprutning om inget annat fungerar) men de sitter bra och jag fick inte ens ont i fötterna första dagen - till skillnad från hur det har fungerat med mina 3,5 par Strolz där jag, bokstavligt talat, knappt kunnat stå på fötterna första veckorna. Och på i alla fall 2 av 3 faktorer känner jag mig inte lurad, priset var rimligt och han hade inte sålt på mig förra årets modell utan att säga det. Vad gäller modellen är väl juryn fortfarande ute och rådgör - än så länge har jag inte fått något förslag på någon annan modell som skulle varit uppenbart bättre (men det förvånar mig att samma tillverkare tydligen har olika idealfötter för olika användningsområden, även om målgruppen som sådan för samtliga modeller är herrar).</p><p></p><p>Vad gäller köpprocessen har jag inte köpt vanliga pjäxor på evigheter. Jag köpte mitt första par Strolz 1995 (innan dess hade jag ett par gamla Salomon bakisteg som jag gissar jag köpte i början av 90-talet - det är alltså mer än 20 år sedan jag köpte ett par vanliga pjäxor) och Strolz har ju en hel process för pjäxutprovning som är rätt självgående och automatisk. Som kund behöver man inte tänka alls. Alltså har jag ingen koll på hur det går till att köpa en pjäxa - helt enkelt.</p><p></p><p>Sedan är min (kanske naiva?) syn på bootfitter ungerfär densamma som min syn på min frisör eller min stylist. Jag ger de två sistnämnda lite vaga riktlinjer 'kortare än förra gången', 'något kul som passar på Riche en onsdagkväll' varpå de kommer tillbaka med något som i 9 fall av 10 är alldeles utmärkt och det sista fallet är helt ok. Skillnaden mellan dessa två tjänster och bootfitter är väl frekvensen, nya kläder köper man mer eller mindre varje månad, klipper sig gör man ett antal gånger om året. Nya pjäxor går det flera år mellan varven - och då har man oftast bara ett alternativ (hår och kläder kan ju varieras på ett helt annat sätt).</p><p></p><p>Men för att summera hittills är jag rätt nöjd, men det kanske beror på att <a href="http://är så dåliga[/url" target="_blank">?</a></p></blockquote><p></p>
[QUOTE="la_grave, post: 998456, member: 29415"] Är det Glisseur eller Åka Skidors redaktör som försöker sälja en prenumeration här som skriver? Bara nyfiken, vilken artikel skulle jag ha läst (och memorerat som om jag vore Patrick Bateman) för att göra det perfekta pjäxköpet? Detta var nyheter för mig. "Alla" här rekommenderar Bruno, och vad jag hört, utan förbehåll. Ett problem med att åka till Grenoble är att det är minst 15 mil ToR. Förra säsongen var jag på flygplatsen vid ett par tillfällen men aldrig i staden Grenoble. Till Chantemerle är det 6 mil ToR. Chantemerle passerar man kanske varannan-var tredje vecka i andra ärenden. Det finns helt enkelt stora praktiska fördelar med att välja bort Grenoble. Frågan är hur mycket research som är motiverad att göra. Lägger jag två dagar på arbete istället för att lägga den tiden på research kan jag köpa ytterligare ett par pjäxor om det första inte blev bra. Inför det här köpet (som jag kommenterar nedan) besökte jag såväl Alpingaraget som Alpint i Stockholm och de hade ingen idé alls om vad jag skulle köpa. De ställde fram 3-4 pjäxor och frågade vilken som satt bäst. Ganska ointressant om man är beredd att spruta innerskon. Bruno tog i alla fall ett antal mått, kollade benställning osv och konstaterade att den enda pjäxan som var möjlig var den jag köpte. Men det här med pjäxor verkar vara lite voodoo. Båda de seniora skidmeckarna här på Twinner och Skimium/Objectif Meije har spontant sagt att det är en bra pjäxa jag köpt. Jag vet inte vad jag ska tro. Ja det var ju en lite negativ överraskning men jag antar att man fått betala mer för pjäxan om anpassningen varit gratis. Gungor och karuseller liksom. Vad gäller pjäxorna är jag faktiskt rätt nöjd hittills. 'Volymen' känns lite stor (men det löser förhoppningsvis en sprutning om inget annat fungerar) men de sitter bra och jag fick inte ens ont i fötterna första dagen - till skillnad från hur det har fungerat med mina 3,5 par Strolz där jag, bokstavligt talat, knappt kunnat stå på fötterna första veckorna. Och på i alla fall 2 av 3 faktorer känner jag mig inte lurad, priset var rimligt och han hade inte sålt på mig förra årets modell utan att säga det. Vad gäller modellen är väl juryn fortfarande ute och rådgör - än så länge har jag inte fått något förslag på någon annan modell som skulle varit uppenbart bättre (men det förvånar mig att samma tillverkare tydligen har olika idealfötter för olika användningsområden, även om målgruppen som sådan för samtliga modeller är herrar). Vad gäller köpprocessen har jag inte köpt vanliga pjäxor på evigheter. Jag köpte mitt första par Strolz 1995 (innan dess hade jag ett par gamla Salomon bakisteg som jag gissar jag köpte i början av 90-talet - det är alltså mer än 20 år sedan jag köpte ett par vanliga pjäxor) och Strolz har ju en hel process för pjäxutprovning som är rätt självgående och automatisk. Som kund behöver man inte tänka alls. Alltså har jag ingen koll på hur det går till att köpa en pjäxa - helt enkelt. Sedan är min (kanske naiva?) syn på bootfitter ungerfär densamma som min syn på min frisör eller min stylist. Jag ger de två sistnämnda lite vaga riktlinjer 'kortare än förra gången', 'något kul som passar på Riche en onsdagkväll' varpå de kommer tillbaka med något som i 9 fall av 10 är alldeles utmärkt och det sista fallet är helt ok. Skillnaden mellan dessa två tjänster och bootfitter är väl frekvensen, nya kläder köper man mer eller mindre varje månad, klipper sig gör man ett antal gånger om året. Nya pjäxor går det flera år mellan varven - och då har man oftast bara ett alternativ (hår och kläder kan ju varieras på ett helt annat sätt). Men för att summera hittills är jag rätt nöjd, men det kanske beror på att [url= är så dåliga[/url]?[/url] [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Har jag blivit lurad - Atomic M110?
Tillbaka
Topp