Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Har jag köpt för hårda pjäxor?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Berggrund" data-source="post: 1029097" data-attributes="member: 31089"><p>Jag tog del av ett väldigt intressant test som norska alpina juniorlandslaget hade gjort för några år sedan. Landslagstränaren ansåg att alla blev tvingade att åka i för styva pjäxor av sina sponsorer. För att bevisa sin tes satte han upp en bana som åkarna sedan fick åka varv, på varv, på varv. Vartannat varv åktes i racepjäxor och vartannat i friåkningspjäxor med styvhet 120 vartefter man räknade ut medeltiden på race vs friåkningspjäxorna. Samtliga hade snabbare tid med friåkningspjäxor och medeltiden diffade upp emot sekunden snabbare.</p><p></p><p>Min slutsatts av detta: att påstå att man inte kan ha för hårda pjäxor i pisten är rent skitsnack. Många har mer ut av en mjukare pjäxa än en styv. En för styv pjäxa skjuter ut en i baksätet. Det går knappt att lära sig hantera en för styv pjäxa heller då den kommer förstöra tekniken. </p><p></p><p>Nu tror jag inte trådskaparen behöver oroa sig för just denna pjäxas styvhet. Men alltid värt att betänka.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Berggrund, post: 1029097, member: 31089"] Jag tog del av ett väldigt intressant test som norska alpina juniorlandslaget hade gjort för några år sedan. Landslagstränaren ansåg att alla blev tvingade att åka i för styva pjäxor av sina sponsorer. För att bevisa sin tes satte han upp en bana som åkarna sedan fick åka varv, på varv, på varv. Vartannat varv åktes i racepjäxor och vartannat i friåkningspjäxor med styvhet 120 vartefter man räknade ut medeltiden på race vs friåkningspjäxorna. Samtliga hade snabbare tid med friåkningspjäxor och medeltiden diffade upp emot sekunden snabbare. Min slutsatts av detta: att påstå att man inte kan ha för hårda pjäxor i pisten är rent skitsnack. Många har mer ut av en mjukare pjäxa än en styv. En för styv pjäxa skjuter ut en i baksätet. Det går knappt att lära sig hantera en för styv pjäxa heller då den kommer förstöra tekniken. Nu tror jag inte trådskaparen behöver oroa sig för just denna pjäxas styvhet. Men alltid värt att betänka. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Har jag köpt för hårda pjäxor?
Tillbaka
Topp