Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Övrigt
Allmänt skidsnack
Har offpiståkare för dåliga lavinkunskaper?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Pillard" data-source="post: 871630" data-attributes="member: 83225"><p>Intressant frågeställning. Huruvida det händer mer nu än för 10 år sen vet jag faktiskt inte. Det ska ju även tilläggas att om aftonbladet har en liten notis om att någon dött i alperna så nåt den kanske inte så många. Med detta menar jag bara att det mycket väl kan ha skrivits lika mycket förr bara att jag inte tittade efter det då. </p><p></p><p>Rent allmänt så har väl intresset för offpiståkning ökat och därmed även mängden människor som utsätter sig för skador. För 10 år sen hade ju precis "extremskidåkandet" börjat vakna. Många saknar säkert den kunskapen som man behöver men man ska också ta i beaktande att många av de senare årens dödsolyckor har skett i samband med åkning med guider. De större olyckor som jag sett rapporteras om på senare år är ju två större i Val D'isere. Det dog en svensk 2010 som åkte tillsammans med UCPA och där kom utredningen fram till att det inte tagits några onödiga risker. Tidigare i vinter dog ett antal personer återigen i Val d'Isere och även dessa åkte med guide. Denna gången var det TopSki som var ansvariga och förhållandena vid den tidpunkten innebar ingen större lavinfara enligt skidpatrullen. Trots en låg lavinfara så släppte ett helt face totalt. De senaste veckorna har ett antal olika olyckor skett och med tanke på de väderförhållanden som var i slutet på v.11 så är det ingen större chock. Svensken som omkom i Val d'Isere minns jag inte om han tillhörde någon grupp men snöförhållandena var extrema på platsen. Själv befann jag mig i Val Thorens samma dag och där gick en stor lavin i närheten av snowparken, mitt emellan två pister. Det handlar om en sluttning som trafikeras väldigt flitigt men som under rådande förhållanden släppte helt. Samtidigt begravdes (enligt vittnen så tror man att en person begravdes men har inte gått att hitta) en person i Meribel under 5 meter snö. Våran egen grupp lyckades, trots att vi åkte med den mest erfarne UCPA-guiden lösa ut en lavin där åkaren dock lyckades åka ur på egen hand. </p><p></p><p>Vad vill jag då ha sagt med detta. Jo troligtvis det att förhållandena på senare tid varit väldigt extrema. Så att även personer som har kunskap och erfarenhet råkat illa ut ändå. Varför är då förhållandena extrema? Kan det vara så att vårt allt mer extrema klimat gör att vi kommer att få leva med mer temperaturomväxlingar, vindar och kraftigare snöfall när de väl kommer? Just de senaste veckorna har det hänt väldigt mycket och det är självklart tråkigt men frågan är om det är representativt för nutiden eller varit just den senare tiden? Jag har inget svar men kan vara nåt att fundera på.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Pillard, post: 871630, member: 83225"] Intressant frågeställning. Huruvida det händer mer nu än för 10 år sen vet jag faktiskt inte. Det ska ju även tilläggas att om aftonbladet har en liten notis om att någon dött i alperna så nåt den kanske inte så många. Med detta menar jag bara att det mycket väl kan ha skrivits lika mycket förr bara att jag inte tittade efter det då. Rent allmänt så har väl intresset för offpiståkning ökat och därmed även mängden människor som utsätter sig för skador. För 10 år sen hade ju precis "extremskidåkandet" börjat vakna. Många saknar säkert den kunskapen som man behöver men man ska också ta i beaktande att många av de senare årens dödsolyckor har skett i samband med åkning med guider. De större olyckor som jag sett rapporteras om på senare år är ju två större i Val D'isere. Det dog en svensk 2010 som åkte tillsammans med UCPA och där kom utredningen fram till att det inte tagits några onödiga risker. Tidigare i vinter dog ett antal personer återigen i Val d'Isere och även dessa åkte med guide. Denna gången var det TopSki som var ansvariga och förhållandena vid den tidpunkten innebar ingen större lavinfara enligt skidpatrullen. Trots en låg lavinfara så släppte ett helt face totalt. De senaste veckorna har ett antal olika olyckor skett och med tanke på de väderförhållanden som var i slutet på v.11 så är det ingen större chock. Svensken som omkom i Val d'Isere minns jag inte om han tillhörde någon grupp men snöförhållandena var extrema på platsen. Själv befann jag mig i Val Thorens samma dag och där gick en stor lavin i närheten av snowparken, mitt emellan två pister. Det handlar om en sluttning som trafikeras väldigt flitigt men som under rådande förhållanden släppte helt. Samtidigt begravdes (enligt vittnen så tror man att en person begravdes men har inte gått att hitta) en person i Meribel under 5 meter snö. Våran egen grupp lyckades, trots att vi åkte med den mest erfarne UCPA-guiden lösa ut en lavin där åkaren dock lyckades åka ur på egen hand. Vad vill jag då ha sagt med detta. Jo troligtvis det att förhållandena på senare tid varit väldigt extrema. Så att även personer som har kunskap och erfarenhet råkat illa ut ändå. Varför är då förhållandena extrema? Kan det vara så att vårt allt mer extrema klimat gör att vi kommer att få leva med mer temperaturomväxlingar, vindar och kraftigare snöfall när de väl kommer? Just de senaste veckorna har det hänt väldigt mycket och det är självklart tråkigt men frågan är om det är representativt för nutiden eller varit just den senare tiden? Jag har inget svar men kan vara nåt att fundera på. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Övrigt
Allmänt skidsnack
Har offpiståkare för dåliga lavinkunskaper?
Tillbaka
Topp