Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Övrigt
Allmänt skidsnack
Har offpiståkare för dåliga lavinkunskaper?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Pillard" data-source="post: 871635" data-attributes="member: 83225"><p>Körkort låter principiellt som en mycket bra idé men sen när det omsätts till praktiken så kommer det garanterat att gå åt skogen. Jag har en sambo som håller på att ta körkort hemma och det påminnde mig om just vad som händer när man släpper lös myndigheter på att kontrollera medborgarnas kunskaper inom ett visst område. Det enda som ett körkort för offpist kommer att resultera i är att det kommer införas massa obligatoriska kurser som är svindyra. Sen kommer det inte att spela någon roll ifall man kan nåt eller inte utan alla kommer att tvingas gå kurserna. Och för oss vanliga arbetare som kan få några fåtal veckor per år i fjällen har varken råd eller tid att lägga på detta. </p><p></p><p>Jag försöker inte på något sätt säga att man inte ska utbilda sig, för det tycker jag. Men så fort man inför statligt reglerade "körkort" så brukar det finnas en del tendenser till att priserna går upp och man blir påtvingad mycket som man itne behöver. Sen ahr vi det juridiska problemet med att en skidpatrull skulle utfärda böter, men det är en helt annan sak.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Pillard, post: 871635, member: 83225"] Körkort låter principiellt som en mycket bra idé men sen när det omsätts till praktiken så kommer det garanterat att gå åt skogen. Jag har en sambo som håller på att ta körkort hemma och det påminnde mig om just vad som händer när man släpper lös myndigheter på att kontrollera medborgarnas kunskaper inom ett visst område. Det enda som ett körkort för offpist kommer att resultera i är att det kommer införas massa obligatoriska kurser som är svindyra. Sen kommer det inte att spela någon roll ifall man kan nåt eller inte utan alla kommer att tvingas gå kurserna. Och för oss vanliga arbetare som kan få några fåtal veckor per år i fjällen har varken råd eller tid att lägga på detta. Jag försöker inte på något sätt säga att man inte ska utbilda sig, för det tycker jag. Men så fort man inför statligt reglerade "körkort" så brukar det finnas en del tendenser till att priserna går upp och man blir påtvingad mycket som man itne behöver. Sen ahr vi det juridiska problemet med att en skidpatrull skulle utfärda böter, men det är en helt annan sak. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Övrigt
Allmänt skidsnack
Har offpiståkare för dåliga lavinkunskaper?
Tillbaka
Topp