Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Övrigt
Allmänt skidsnack
Har offpiståkare för dåliga lavinkunskaper?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Snowjunkie" data-source="post: 871639" data-attributes="member: 38201"><p>Låt mig utveckla min körkortsidé. Det skulle inte behöva vara särskilt komplicerat med en massa kurser. </p><p>Säg att man gör teoridelen på Internet. Sedan delar man upp certifikatet i olika steg. Man kan ta golfens utbildningssystem som förebild. </p><p></p><p>Exempel på nivåer:</p><p>"Grönt kort" De flesta svenska fjällen (utom t.e.x Åre)</p><p>Nivå 1 (Övriga svenska fjäll/vissa enklare delar av skidsystem i Alperna)</p><p>Nivå 2 (Högalpin terräng)</p><p></p><p>Du börjar med att ta grönt kort: Grundläggande teori och en grundkurs med en av SLAO godkänd skidlärare en halv dag. Efter den får du åka offpist med andra som har certifikat, nivå 1 och 2. Du får logga dina offpistturer och när du uppnått totalt 2 dagars offpist kan du gå vidare. (om du vill)</p><p></p><p>Därefter åker du med t.ex. en SLAO-utbildad lärare en halvdag vid ett tillfälle och ta ett till teoritest på webben. Då har du klarat certifikat, nivå 1. Då får du åka i alla system med nivå 1-markeringar.</p><p></p><p>Nivå 2. Där får du gå fördjupad utbildning och åka en halvdag med en bergsguide. Därefter får du åka offpist i anläggningar märkta med nivå 2.</p><p></p><p>Certifikatet gäller i 10 år, sedan måste du gå en repetetionskurs för att förnya. </p><p></p><p>SLAO vore en lämplig organisation för att driva det här i Sverige. Utomlands finns garanterat motsvarande. Exempel: De som skulle kunna hålla i utbildningen i Frankrike skulle vara t.ex. UCPA och ESCF.</p><p></p><p>Angående att det blir dyrt etc:</p><p>Har man inte råd med att lägga ned pengar på sin egen och andras säkerhet ska man heller inte åka offpist är min krassa åsikt. Det behöver inte kosta multum och allt handlar om prioriteringar. Åker man bara i fjällen kanske det räcker med "grönt kort".</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Snowjunkie, post: 871639, member: 38201"] Låt mig utveckla min körkortsidé. Det skulle inte behöva vara särskilt komplicerat med en massa kurser. Säg att man gör teoridelen på Internet. Sedan delar man upp certifikatet i olika steg. Man kan ta golfens utbildningssystem som förebild. Exempel på nivåer: "Grönt kort" De flesta svenska fjällen (utom t.e.x Åre) Nivå 1 (Övriga svenska fjäll/vissa enklare delar av skidsystem i Alperna) Nivå 2 (Högalpin terräng) Du börjar med att ta grönt kort: Grundläggande teori och en grundkurs med en av SLAO godkänd skidlärare en halv dag. Efter den får du åka offpist med andra som har certifikat, nivå 1 och 2. Du får logga dina offpistturer och när du uppnått totalt 2 dagars offpist kan du gå vidare. (om du vill) Därefter åker du med t.ex. en SLAO-utbildad lärare en halvdag vid ett tillfälle och ta ett till teoritest på webben. Då har du klarat certifikat, nivå 1. Då får du åka i alla system med nivå 1-markeringar. Nivå 2. Där får du gå fördjupad utbildning och åka en halvdag med en bergsguide. Därefter får du åka offpist i anläggningar märkta med nivå 2. Certifikatet gäller i 10 år, sedan måste du gå en repetetionskurs för att förnya. SLAO vore en lämplig organisation för att driva det här i Sverige. Utomlands finns garanterat motsvarande. Exempel: De som skulle kunna hålla i utbildningen i Frankrike skulle vara t.ex. UCPA och ESCF. Angående att det blir dyrt etc: Har man inte råd med att lägga ned pengar på sin egen och andras säkerhet ska man heller inte åka offpist är min krassa åsikt. Det behöver inte kosta multum och allt handlar om prioriteringar. Åker man bara i fjällen kanske det räcker med "grönt kort". [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Övrigt
Allmänt skidsnack
Har offpiståkare för dåliga lavinkunskaper?
Tillbaka
Topp