Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Övrigt
Allmänt skidsnack
Har offpiståkare för dåliga lavinkunskaper?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Tompan14" data-source="post: 871643" data-attributes="member: 74439"><p>Ett "körkort" låter i mina ögon som en mindre bra idé faktiskt. Jag har svårt att se hur det skulle vara genomförbart rent juridiskt i Sverige. Allemansrätten väger väldigt tungt i det här landet och det handlar inte enbart om liftnära åkning heller.</p><p>Jämför man med sportdykning, som har ett väldigt reglerat utbildningssystem så sker det ändå i genomsnitt fyra dödstillbud per år i Sverige. Men det är fortfarande inte förbjudet att ägna sig åt dykning utan utbildning, det är bara den allmänna inställningen att man ska gå (minst) en kurs först. En attityd som inte finns i dagens skidsverige.</p><p></p><p>Att det sedan är en ekonomisk fråga ska man absolut inte förringa. Visst, skidåkning kostar pengar så är det bara. Men en kurs+utrustning går i runda slängor på motsvarande en veckas skidsemester. För många kan jag tänka mig att det är frågan om att sitta hemma med utrustningen eller stå på berget utan. Tiden är också en faktor att räkna med, det är långt ifrån alla som har möjligheten att åka skidor varje dag fyra månader om året. Kommer man bara iväg en vecka på hela vintern så förstår jag att man vill maximera antalet höjdmeter den veckan.</p><p>Personligen skulle jag tycka att det vore intressant att se över möjligheten att hålla en lavinkurs i södra Sverige.</p><p>Behöver man verkligen ett stort berg för att kunna erbjuda SLAO1 eller går det att genomföra även i Stockholm? Saknas kundunderlag i de större städerna?</p><p>Om möjligheterna saknas, går det att hålla förberedande kurser i Sydsverige, som kanske bara behöver kompletteras med en halvdag av praktiska övningar på semestern?</p><p>Personligen så skulle jag uppskatta att få se en 'Åre Lavincenter filial' i en eller flera städer nästa vinter.</p><p></p><p>Huruvida antalet olyckor verkligen har ökat är en annan fråga som inte har besvarats. Jag har inte lyckats hitta någon statistik över lavinincidenter utan den statistik jag har funnit handlar om olyckor i alla former av utförsåkning, antalet kollisioner i barnbacken säger väldigt lite om den genomsnittliga lavinkunskapen faktiskt...</p><p>Finns den statistiken någonstans eller är det en lucka i vetenskapen här?</p><p>Vidare misstänker jag att det råder ett stort mörkertal kring lavinincidenter, hur många rapportera in om skidåkarutlösta laviner där ingen blev skadad?</p><p>Ett förslag vore att skapa ett "incidentregister" här på Freeride, där medlemmarna själva kan rapportera in om sina incidenter oavsett utgången. Ett sådant register torde vara intressant även för andra aktörer än Freerideanvändarna.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Tompan14, post: 871643, member: 74439"] Ett "körkort" låter i mina ögon som en mindre bra idé faktiskt. Jag har svårt att se hur det skulle vara genomförbart rent juridiskt i Sverige. Allemansrätten väger väldigt tungt i det här landet och det handlar inte enbart om liftnära åkning heller. Jämför man med sportdykning, som har ett väldigt reglerat utbildningssystem så sker det ändå i genomsnitt fyra dödstillbud per år i Sverige. Men det är fortfarande inte förbjudet att ägna sig åt dykning utan utbildning, det är bara den allmänna inställningen att man ska gå (minst) en kurs först. En attityd som inte finns i dagens skidsverige. Att det sedan är en ekonomisk fråga ska man absolut inte förringa. Visst, skidåkning kostar pengar så är det bara. Men en kurs+utrustning går i runda slängor på motsvarande en veckas skidsemester. För många kan jag tänka mig att det är frågan om att sitta hemma med utrustningen eller stå på berget utan. Tiden är också en faktor att räkna med, det är långt ifrån alla som har möjligheten att åka skidor varje dag fyra månader om året. Kommer man bara iväg en vecka på hela vintern så förstår jag att man vill maximera antalet höjdmeter den veckan. Personligen skulle jag tycka att det vore intressant att se över möjligheten att hålla en lavinkurs i södra Sverige. Behöver man verkligen ett stort berg för att kunna erbjuda SLAO1 eller går det att genomföra även i Stockholm? Saknas kundunderlag i de större städerna? Om möjligheterna saknas, går det att hålla förberedande kurser i Sydsverige, som kanske bara behöver kompletteras med en halvdag av praktiska övningar på semestern? Personligen så skulle jag uppskatta att få se en 'Åre Lavincenter filial' i en eller flera städer nästa vinter. Huruvida antalet olyckor verkligen har ökat är en annan fråga som inte har besvarats. Jag har inte lyckats hitta någon statistik över lavinincidenter utan den statistik jag har funnit handlar om olyckor i alla former av utförsåkning, antalet kollisioner i barnbacken säger väldigt lite om den genomsnittliga lavinkunskapen faktiskt... Finns den statistiken någonstans eller är det en lucka i vetenskapen här? Vidare misstänker jag att det råder ett stort mörkertal kring lavinincidenter, hur många rapportera in om skidåkarutlösta laviner där ingen blev skadad? Ett förslag vore att skapa ett "incidentregister" här på Freeride, där medlemmarna själva kan rapportera in om sina incidenter oavsett utgången. Ett sådant register torde vara intressant även för andra aktörer än Freerideanvändarna. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Övrigt
Allmänt skidsnack
Har offpiståkare för dåliga lavinkunskaper?
Tillbaka
Topp