Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Övrigt
Allmänt skidsnack
Har offpiståkare för dåliga lavinkunskaper?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Pillard" data-source="post: 871659" data-attributes="member: 83225"><p>Så låt säga att du åker med en grupp med 5 personer förutom dig och alla har utrustningen och är duktiga på att söka rätt på lavinoffer men det är bara du som har gått utbildning och därför är ganska ensam om att avgöra riskerna, varför skulle inte detta kunna funka? Du kommer ju att vara ensam om att ta beslutet om var man kan åka och slipper då ha någon annan som säger emot. </p><p></p><p>Jag har själv försökt titta på lavinkurser men upptäckt att de aldrig passat i tid med när jag befunnit mig på platser där det finns kurser tillgängliga. Men låt säga att jag skulle bestämma mig för att gå en kurs så behöver jag först ta semester i troligtvis 5 dagar för att hinna ta mig till åre också. Sen kostar kursen 4000. Innan jag är klar har jag lagt ut cirkus 8000. För samma pengar kan jag åka en vecka i alperna med UCPA och då som bonus ha gratis mat. Jag försöker fortfarande inte hävda att man inte ska gå kurser utan jag förstår poängen med dem. Dock måste man ha lite förståelse för att många av oss inte har möjligheterna att gå dem. I gengäld ser jag till att åka med guide, vilket jag skulle vilja påstå är mycket säkrare. Hur mycket kurser jag än har gått så kommer jag att vara ny på det berget där jag åker och har inte sett snön lägga sig, vilket guiden har.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Pillard, post: 871659, member: 83225"] Så låt säga att du åker med en grupp med 5 personer förutom dig och alla har utrustningen och är duktiga på att söka rätt på lavinoffer men det är bara du som har gått utbildning och därför är ganska ensam om att avgöra riskerna, varför skulle inte detta kunna funka? Du kommer ju att vara ensam om att ta beslutet om var man kan åka och slipper då ha någon annan som säger emot. Jag har själv försökt titta på lavinkurser men upptäckt att de aldrig passat i tid med när jag befunnit mig på platser där det finns kurser tillgängliga. Men låt säga att jag skulle bestämma mig för att gå en kurs så behöver jag först ta semester i troligtvis 5 dagar för att hinna ta mig till åre också. Sen kostar kursen 4000. Innan jag är klar har jag lagt ut cirkus 8000. För samma pengar kan jag åka en vecka i alperna med UCPA och då som bonus ha gratis mat. Jag försöker fortfarande inte hävda att man inte ska gå kurser utan jag förstår poängen med dem. Dock måste man ha lite förståelse för att många av oss inte har möjligheterna att gå dem. I gengäld ser jag till att åka med guide, vilket jag skulle vilja påstå är mycket säkrare. Hur mycket kurser jag än har gått så kommer jag att vara ny på det berget där jag åker och har inte sett snön lägga sig, vilket guiden har. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Övrigt
Allmänt skidsnack
Har offpiståkare för dåliga lavinkunskaper?
Tillbaka
Topp