Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Övrigt
Allmänt skidsnack
Har offpiståkare för dåliga lavinkunskaper?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Iller" data-source="post: 871662" data-attributes="member: 29149"><p>Tack Nojlas.</p><p></p><p>Fakta som jag ser det:</p><p>Bättre OP-skidor och mer hype har lett till att allt fler åker OP, även turister och ungdomar som tidigare (90-talet) höll sig i pisterna. Puderhetsen har ökat betydligt i takt med att efterfrågan ökat. Man ska dock komma ihåg att på skidorter med många duktiga friåkare så var puderhetsen stor även på 90-talet (jag tänker t.ex. på Whistler).</p><p> Vad som faktiskt ökat parallellt med detta är säkerhetstänkandet. Hjälmar har blivit en självklarhet hos majoriteten i OP (osäker på statistiken men jag misstänker att jag har rätt). Ryggskydd (som dock sannolikt har ett begränsat skyddsvärde) har blivit vanligt. Allt fler OP-åkare har transceivers och ryggsäckar med spade och sond. Lavinkurser anordnas på många ställen och det börjar nästan bli skämmigt att inte ha gått en (här är jag dock extremt osäker på hur deltagandet ser ut).</p><p></p><p><strong>Har det då skett en förändring avseende riskbenägenhet/medvetenhet senaste åren?</strong></p><p> Svensk media (TV, radio, tidningar inkl nätupplagor) har enligt mig varit snabba på att slå upp skidolyckor snabbt och stort de senaste åren. Ofta blir det även notiser längst fram i nätupplagorna bara lavinfaran stiger även om ingen olycka skett. Detta är bra för säkerhetetstänkandet bland skidåkare men avspeglar det en reell ökning av olyckor? Jag tror också att det är viktigt att vikta en ökning (för jag misstänker att det faktiskt är en ökning) mot en eventuell ökning av antalet åkdagar och framförallt offpist-åkdagar i befolkningen. Annars är det svårt att se om säkerhetstänkandet egentligen ökar eller minskar.</p><p> Jag gissar att ABS (o dyl) minskar antalet dödsfall men kanske är det även ett problem med att fler åkare kör själva och tänker att det inte är så farligt eftersom de hamnar högt i en eventuell lavin - men benbrott är fortfarande benbrott och det är kallt på nätterna i bergen.</p><p></p><p>Mina erfarenheter då:</p><p> Unga svenska åkare (18-22) på sin första eller andra säsong åker farliga åk tidigt efter snöfall även om det släpper runt omkring dem. Det känns som att detta ökat men själv byter jag numer bort de orter som har för mkt av dessa. Även klippdroppandet har enligt mig ökat och min känsla är att folk inte förstår hur nära döden man faktiskt är när man droppar högt till en ospottad landning bland klippor. Visst är det kul men hur många tar ställning till om de verkligen är beredda att dö idag. Såklart att jag också droppar men jag menar att det onödiga risktagandet ökat.</p><p></p><p>Äldre svenska åkare (40-50 gärna med fruar och tonåringar som stannar i systemet) har jag allt oftare börjat träffa på de mest otippade ställen. Långt bort i någon dal som jag hikat bra länge för att nå åker de gärna samtidigt utför lavinfarliga sluttningar helt utan lavinsäkerhetsprylar. Detta har förvånat mig men jag har alltså träffat liknande grupper (oftast 2-3 pers) både i Sverige men framförallt i alporter kända för sin OP.</p><p></p><p>Hur ser verkligheten ut, statistik någon?</p><p></p><p>Vad kan egentligen göras för att minska antalet olyckor?</p><p></p><p>Jag håller med Grillo´s citat om att man är räddare ju mer påläst man är. Jag tycker också att Tompan14´s idé om lavinkurser i storstäder är klokt. Vi verkar vara överens om att huvudpoängen inte är att öva sök utan att lära sig undvika farliga sluttningar vid farlig snö. Körkortsidén är med största sannolikhet helt ogenomförbar internationellt (och det dör faktiskt inte så många i Sverige).</p><p></p><p>Själv har jag börjat lösa detta genom att åka till allt mindre och okändare orter där jag iskallt väntar några dagar efter snöfall/vinddrift innan jag åker de farligare sluttningarna som då fortfarande är ospårade.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Iller, post: 871662, member: 29149"] Tack Nojlas. Fakta som jag ser det: Bättre OP-skidor och mer hype har lett till att allt fler åker OP, även turister och ungdomar som tidigare (90-talet) höll sig i pisterna. Puderhetsen har ökat betydligt i takt med att efterfrågan ökat. Man ska dock komma ihåg att på skidorter med många duktiga friåkare så var puderhetsen stor även på 90-talet (jag tänker t.ex. på Whistler). Vad som faktiskt ökat parallellt med detta är säkerhetstänkandet. Hjälmar har blivit en självklarhet hos majoriteten i OP (osäker på statistiken men jag misstänker att jag har rätt). Ryggskydd (som dock sannolikt har ett begränsat skyddsvärde) har blivit vanligt. Allt fler OP-åkare har transceivers och ryggsäckar med spade och sond. Lavinkurser anordnas på många ställen och det börjar nästan bli skämmigt att inte ha gått en (här är jag dock extremt osäker på hur deltagandet ser ut). [b]Har det då skett en förändring avseende riskbenägenhet/medvetenhet senaste åren?[/b] Svensk media (TV, radio, tidningar inkl nätupplagor) har enligt mig varit snabba på att slå upp skidolyckor snabbt och stort de senaste åren. Ofta blir det även notiser längst fram i nätupplagorna bara lavinfaran stiger även om ingen olycka skett. Detta är bra för säkerhetetstänkandet bland skidåkare men avspeglar det en reell ökning av olyckor? Jag tror också att det är viktigt att vikta en ökning (för jag misstänker att det faktiskt är en ökning) mot en eventuell ökning av antalet åkdagar och framförallt offpist-åkdagar i befolkningen. Annars är det svårt att se om säkerhetstänkandet egentligen ökar eller minskar. Jag gissar att ABS (o dyl) minskar antalet dödsfall men kanske är det även ett problem med att fler åkare kör själva och tänker att det inte är så farligt eftersom de hamnar högt i en eventuell lavin - men benbrott är fortfarande benbrott och det är kallt på nätterna i bergen. Mina erfarenheter då: Unga svenska åkare (18-22) på sin första eller andra säsong åker farliga åk tidigt efter snöfall även om det släpper runt omkring dem. Det känns som att detta ökat men själv byter jag numer bort de orter som har för mkt av dessa. Även klippdroppandet har enligt mig ökat och min känsla är att folk inte förstår hur nära döden man faktiskt är när man droppar högt till en ospottad landning bland klippor. Visst är det kul men hur många tar ställning till om de verkligen är beredda att dö idag. Såklart att jag också droppar men jag menar att det onödiga risktagandet ökat. Äldre svenska åkare (40-50 gärna med fruar och tonåringar som stannar i systemet) har jag allt oftare börjat träffa på de mest otippade ställen. Långt bort i någon dal som jag hikat bra länge för att nå åker de gärna samtidigt utför lavinfarliga sluttningar helt utan lavinsäkerhetsprylar. Detta har förvånat mig men jag har alltså träffat liknande grupper (oftast 2-3 pers) både i Sverige men framförallt i alporter kända för sin OP. Hur ser verkligheten ut, statistik någon? Vad kan egentligen göras för att minska antalet olyckor? Jag håller med Grillo´s citat om att man är räddare ju mer påläst man är. Jag tycker också att Tompan14´s idé om lavinkurser i storstäder är klokt. Vi verkar vara överens om att huvudpoängen inte är att öva sök utan att lära sig undvika farliga sluttningar vid farlig snö. Körkortsidén är med största sannolikhet helt ogenomförbar internationellt (och det dör faktiskt inte så många i Sverige). Själv har jag börjat lösa detta genom att åka till allt mindre och okändare orter där jag iskallt väntar några dagar efter snöfall/vinddrift innan jag åker de farligare sluttningarna som då fortfarande är ospårade. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Övrigt
Allmänt skidsnack
Har offpiståkare för dåliga lavinkunskaper?
Tillbaka
Topp