Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Övrigt
Allmänt skidsnack
Har offpiståkare för dåliga lavinkunskaper?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Nojlas" data-source="post: 871665" data-attributes="member: 32948"><p>Angående ditt exempel: Det fungerar fint så länge den som besitter kunskap om vägval gör det. När gruppmedlemmarna börjar spontant åka nya vägar, eller gruppmedlemmarna inte lyssnar på den som besitter kunskap - då är det dags att lämna gruppen. Det är ju en avvägning som man får göra från fall till fall. </p><p></p><p>Jag tog tåget till abisko. Betalade ca 2500-3000 för grundutbildningen inkl middagar och boende. resan gick på några hundralappar. Nu gick jag fortsättningskurs också så det sprang iväg lite där... Men det är bara att förlägga en lavinutbildning på nästa befintliga resa. Är man i alperna kan man säkert styra det med en duktig guide, och i abisko och åre går det flera varje år vet jag. </p><p>Som jag ser det finns INGA ursäkter att inte gå en lavinutbildning. </p><p></p><p>Att åka med Guide är dock bra om man inte har lokalkännedom. Det ger både säkerhet och ofta bättre åkning.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Nojlas, post: 871665, member: 32948"] Angående ditt exempel: Det fungerar fint så länge den som besitter kunskap om vägval gör det. När gruppmedlemmarna börjar spontant åka nya vägar, eller gruppmedlemmarna inte lyssnar på den som besitter kunskap - då är det dags att lämna gruppen. Det är ju en avvägning som man får göra från fall till fall. Jag tog tåget till abisko. Betalade ca 2500-3000 för grundutbildningen inkl middagar och boende. resan gick på några hundralappar. Nu gick jag fortsättningskurs också så det sprang iväg lite där... Men det är bara att förlägga en lavinutbildning på nästa befintliga resa. Är man i alperna kan man säkert styra det med en duktig guide, och i abisko och åre går det flera varje år vet jag. Som jag ser det finns INGA ursäkter att inte gå en lavinutbildning. Att åka med Guide är dock bra om man inte har lokalkännedom. Det ger både säkerhet och ofta bättre åkning. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Övrigt
Allmänt skidsnack
Har offpiståkare för dåliga lavinkunskaper?
Tillbaka
Topp