Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Övrigt
Allmänt skidsnack
Har offpiståkare för dåliga lavinkunskaper?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Pillard" data-source="post: 871668" data-attributes="member: 83225"><p>Hehe, ja åkningen blir ju helt överlägsen oftast. Det var imponerande bra pris på den lavinutbildningen. Jag gjorde en snabbkoll på årelavincenter och utgick från vad så många dagar kostar med boende och allt. Eftersom jag bor i södra sverige så blir det ännu fler dagars semester i abisko tyvärr. </p><p></p><p>I den varianten håller jag fullständigt med dig. Börjar gruppmedlemmarna ranta iväg på egna upptåg känns det inte bra längre. Så är det ju alltid. Det går ju att likställa med att åka på roadtrip och nån kör som en kratta. Då får han inte köra längre... </p><p></p><p>Självklart lär man sig mycket från guiderna. De förklarar ju oftast gärna varför man inte åker vissa åk och liknande. Ju mer man befinner sig i bergen desto mer får man in känslan. Någon annan sa det tidigare men det är så hutlöst påtagligt att man blir räddare och räddare ju mer manlär sig om laviner. Ibland oroar jag mig för att bli för rädd till slut så att jag inte vågar åka offpist alls, har dock inte nått dit än. Är det förresten nån som har siffror på hur stora effekter ryggsäckarna har haft? Jag själv har bestämt mig för att skaffa en till nästa säsong efter att ha sett en kompis skicka iväg en lavin i en sluttning utifrån "expertisen" inte skulle vara speciellt riskfylld. För min del känns det helt orimligt att inte optimera säkerhetsutrustningen. Just detta också att en egentligen risk"fri" sluttning släpper bevisar ju också det att avsett hur mycket utbildning du har så finns alltid risken kvar där. </p><p></p><p>Vi kanske får ligga på mårten lite och se till att han öppnar en filial söderut.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Pillard, post: 871668, member: 83225"] Hehe, ja åkningen blir ju helt överlägsen oftast. Det var imponerande bra pris på den lavinutbildningen. Jag gjorde en snabbkoll på årelavincenter och utgick från vad så många dagar kostar med boende och allt. Eftersom jag bor i södra sverige så blir det ännu fler dagars semester i abisko tyvärr. I den varianten håller jag fullständigt med dig. Börjar gruppmedlemmarna ranta iväg på egna upptåg känns det inte bra längre. Så är det ju alltid. Det går ju att likställa med att åka på roadtrip och nån kör som en kratta. Då får han inte köra längre... Självklart lär man sig mycket från guiderna. De förklarar ju oftast gärna varför man inte åker vissa åk och liknande. Ju mer man befinner sig i bergen desto mer får man in känslan. Någon annan sa det tidigare men det är så hutlöst påtagligt att man blir räddare och räddare ju mer manlär sig om laviner. Ibland oroar jag mig för att bli för rädd till slut så att jag inte vågar åka offpist alls, har dock inte nått dit än. Är det förresten nån som har siffror på hur stora effekter ryggsäckarna har haft? Jag själv har bestämt mig för att skaffa en till nästa säsong efter att ha sett en kompis skicka iväg en lavin i en sluttning utifrån "expertisen" inte skulle vara speciellt riskfylld. För min del känns det helt orimligt att inte optimera säkerhetsutrustningen. Just detta också att en egentligen risk"fri" sluttning släpper bevisar ju också det att avsett hur mycket utbildning du har så finns alltid risken kvar där. Vi kanske får ligga på mårten lite och se till att han öppnar en filial söderut. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Övrigt
Allmänt skidsnack
Har offpiståkare för dåliga lavinkunskaper?
Tillbaka
Topp