Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Övrigt
Allmänt skidsnack
Har offpiståkare för dåliga lavinkunskaper?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Iller" data-source="post: 871669" data-attributes="member: 29149"><p>Mer om lavinkurser:</p><p></p><p>Det finns ett kvarstående problem med att gå lavinkurser som är heltid dagtid - begränsad semester. För de som sitter fast i ekorrhjulet, endast har 5v per år som även ska räcka till sommaren och dessutom bor i södra Sverige så är detta ett påtagligt problem.</p><p></p><p>Om vi bortser från sök- och grävövningar, som man faktiskt kan klara själv, så anser jag att vinsten med kurs måste ställas mot puderhetsen. Det jag menar är att den stora poängen är att uppmärksamma folk på vilka risker de tar och försöka förändra beteendet. De som är alltför hetsigt lagda kommer fortfarande att ta onödiga risker men kanske kan man sänka riskbeteendet överlag.</p><p></p><p>Då är min fundering - är det någon vits att egentligen gå en kurs live? Om vi utgår från att det är minskat riskbeteende som minskar tillbuden så måste det ju gå att ordna kurser utan berg och antagligen även på distans. Kanske kan man faktiskt lära sig lika mkt av att läsa en bok i ämnet och vara aktiv läsare i ett bra forum. Jämförelsen har gjorts med körkort ovan och vi ska komma ihåg att det viktigaste med att köra bil inte är uppkörningen som sker under lugna förhållanden motsvarande piståkning. Riskbeteendet kommer fram när det är bråttom till konserten och du har 4 fulla polare i bilen som skriker åt dig att stå på gasen. Däremot ställs en del riskbetonade frågor på teoriprovet (så var det i a f förr).</p><p></p><p>Skulle jag ha möjligheten (tid och bilder) så skulle jag vilja sätta ihop ett riskbenägenhetstest. Det skulle nog räcka med ett 20-tal frågor. Terrängbilder, kartor och info om snön senaste tiden - sedan får man välja om det känns säkert nog och var man i så fall bör gå upp resp åka ned.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Iller, post: 871669, member: 29149"] Mer om lavinkurser: Det finns ett kvarstående problem med att gå lavinkurser som är heltid dagtid - begränsad semester. För de som sitter fast i ekorrhjulet, endast har 5v per år som även ska räcka till sommaren och dessutom bor i södra Sverige så är detta ett påtagligt problem. Om vi bortser från sök- och grävövningar, som man faktiskt kan klara själv, så anser jag att vinsten med kurs måste ställas mot puderhetsen. Det jag menar är att den stora poängen är att uppmärksamma folk på vilka risker de tar och försöka förändra beteendet. De som är alltför hetsigt lagda kommer fortfarande att ta onödiga risker men kanske kan man sänka riskbeteendet överlag. Då är min fundering - är det någon vits att egentligen gå en kurs live? Om vi utgår från att det är minskat riskbeteende som minskar tillbuden så måste det ju gå att ordna kurser utan berg och antagligen även på distans. Kanske kan man faktiskt lära sig lika mkt av att läsa en bok i ämnet och vara aktiv läsare i ett bra forum. Jämförelsen har gjorts med körkort ovan och vi ska komma ihåg att det viktigaste med att köra bil inte är uppkörningen som sker under lugna förhållanden motsvarande piståkning. Riskbeteendet kommer fram när det är bråttom till konserten och du har 4 fulla polare i bilen som skriker åt dig att stå på gasen. Däremot ställs en del riskbetonade frågor på teoriprovet (så var det i a f förr). Skulle jag ha möjligheten (tid och bilder) så skulle jag vilja sätta ihop ett riskbenägenhetstest. Det skulle nog räcka med ett 20-tal frågor. Terrängbilder, kartor och info om snön senaste tiden - sedan får man välja om det känns säkert nog och var man i så fall bör gå upp resp åka ned. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Övrigt
Allmänt skidsnack
Har offpiståkare för dåliga lavinkunskaper?
Tillbaka
Topp