Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Övrigt
Allmänt skidsnack
Har offpiståkare för dåliga lavinkunskaper?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Tompan14" data-source="post: 871680" data-attributes="member: 74439"><p>Jag upplever inte att det finns någon debatt mellan utrustning eller utbildning, i mina ögon handlar det om vikten av bägge när det påpekas att det inte räcker med att bara köpa den mest kritikerrosade trancivern och tro att man har sitt på det torra.</p><p>För mig är utrustningen enbart sekundär, det primära har alltid varit att kunna göra kloka val så jag slipper använda utrustningen. Nästa gång du står på toppen med din ABS-ryggsäck, fullt lavinkit och två kompisar som du litar på, gör dig själv en tjänst och fundera på om du skulle åka det åket utan all utrustning. Om du inte kan svara ja på den frågan så bör du nog ta ett steg tillbaka och fundera över ditt eget riskaccepterande. Lavinrisken påverkas nämligen inte ett dugg av din ryggsäck eller om du har en 2,5 meters sond eller en 1,9 meters sond.</p><p></p><p>Personligen så känner jag mig inte bekväm i det scenario som Pillard ger. Även om det inte finns något juridiskt ansvar för icke-guider så finns det ett moraliskt ansvar. Jag är inte beredd att ta på mig det ansvaret, är jag den enda som har kunskap om riskbedömning i lavinterräng och ger gruppen grönt ljus till en sluttning som släpper så skulle jag inte bara rycka på axlarna och skiva en post-it om att lämna kostymen på kemtvätt innan begravningen. Men det är ju bara jag det...</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Tompan14, post: 871680, member: 74439"] Jag upplever inte att det finns någon debatt mellan utrustning eller utbildning, i mina ögon handlar det om vikten av bägge när det påpekas att det inte räcker med att bara köpa den mest kritikerrosade trancivern och tro att man har sitt på det torra. För mig är utrustningen enbart sekundär, det primära har alltid varit att kunna göra kloka val så jag slipper använda utrustningen. Nästa gång du står på toppen med din ABS-ryggsäck, fullt lavinkit och två kompisar som du litar på, gör dig själv en tjänst och fundera på om du skulle åka det åket utan all utrustning. Om du inte kan svara ja på den frågan så bör du nog ta ett steg tillbaka och fundera över ditt eget riskaccepterande. Lavinrisken påverkas nämligen inte ett dugg av din ryggsäck eller om du har en 2,5 meters sond eller en 1,9 meters sond. Personligen så känner jag mig inte bekväm i det scenario som Pillard ger. Även om det inte finns något juridiskt ansvar för icke-guider så finns det ett moraliskt ansvar. Jag är inte beredd att ta på mig det ansvaret, är jag den enda som har kunskap om riskbedömning i lavinterräng och ger gruppen grönt ljus till en sluttning som släpper så skulle jag inte bara rycka på axlarna och skiva en post-it om att lämna kostymen på kemtvätt innan begravningen. Men det är ju bara jag det... [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Övrigt
Allmänt skidsnack
Har offpiståkare för dåliga lavinkunskaper?
Tillbaka
Topp