Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Övrigt
Allmänt skidsnack
Har offpiståkare för dåliga lavinkunskaper?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Iller" data-source="post: 871689" data-attributes="member: 29149"><p>Jodå - jag ser inget fel i den ekvationen.</p><p></p><p>Jag ifrågasätter dock fortfarande vad jag ska kunna lära mig på en ny 2-3-dagarskurs. Det sista jag vill är faktiskt att spendera några dagar med att gå igenom kunskap jag besitter, gräva lite, söka lite och i värsta fall även åka lite med en grupp som jag till råga på allt inte känner (riskfaktor!). Såklart att jag målar fan på väggen men det är ju lite poängen med diskussionen. Kan jag som åkt alldeles för många säsonger och läst ganska många böcker i ämnet verkligen tillgodogöra mig ny kunskap i frågan på en kurs som även riktar sig till 20-åringar?</p><p></p><p>Vad gäller utrustning så håller jag inte alls med - jag tycker definitivt att det är mer ok att segla i hårt väder eftersom jag har flytväst. Å andra sidan så åker jag inte pist utan lavingrejorna heller eftersom man alltid hamnar lite bredvid pisten. Lavinrisken påverkas inte av utrustningen men nog påverkas statistiska chansen att klara sig. Flytväst/ABS är nog dessutom allra viktigast för den som inte kan segla/har gått kurs - det är ju de som begår flest misstag som bör skydda sig mest. Visst är det bättre om de går kurs och slutar ta risker men jag har ingen statistik att backa det med. ABS vs kurs skulle vara intressant ur statistisk synvikel.</p><p></p><p>Jag håller däremot med Nojlas om att valet av skidkompisar är extremt viktigt. Det är numer det som oftast styr min åkning. Jag åker hellre till ett dåligt skidområde med bergsvana åkare än till Alaska med idioter. När jag åker med nytt sällskap så tar det oftast några dagar innan vi åker någonstans långt bort OP just för att vi känner av varandras säkerhetsinställning först. Förra året var jag tvungen att åka en puderdag med oprovade skidåkare och det var mycket obehagligt ur säkerhetssynvinkel (bästa snö-dagen på säsongen såklart).</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Iller, post: 871689, member: 29149"] Jodå - jag ser inget fel i den ekvationen. Jag ifrågasätter dock fortfarande vad jag ska kunna lära mig på en ny 2-3-dagarskurs. Det sista jag vill är faktiskt att spendera några dagar med att gå igenom kunskap jag besitter, gräva lite, söka lite och i värsta fall även åka lite med en grupp som jag till råga på allt inte känner (riskfaktor!). Såklart att jag målar fan på väggen men det är ju lite poängen med diskussionen. Kan jag som åkt alldeles för många säsonger och läst ganska många böcker i ämnet verkligen tillgodogöra mig ny kunskap i frågan på en kurs som även riktar sig till 20-åringar? Vad gäller utrustning så håller jag inte alls med - jag tycker definitivt att det är mer ok att segla i hårt väder eftersom jag har flytväst. Å andra sidan så åker jag inte pist utan lavingrejorna heller eftersom man alltid hamnar lite bredvid pisten. Lavinrisken påverkas inte av utrustningen men nog påverkas statistiska chansen att klara sig. Flytväst/ABS är nog dessutom allra viktigast för den som inte kan segla/har gått kurs - det är ju de som begår flest misstag som bör skydda sig mest. Visst är det bättre om de går kurs och slutar ta risker men jag har ingen statistik att backa det med. ABS vs kurs skulle vara intressant ur statistisk synvikel. Jag håller däremot med Nojlas om att valet av skidkompisar är extremt viktigt. Det är numer det som oftast styr min åkning. Jag åker hellre till ett dåligt skidområde med bergsvana åkare än till Alaska med idioter. När jag åker med nytt sällskap så tar det oftast några dagar innan vi åker någonstans långt bort OP just för att vi känner av varandras säkerhetsinställning först. Förra året var jag tvungen att åka en puderdag med oprovade skidåkare och det var mycket obehagligt ur säkerhetssynvinkel (bästa snö-dagen på säsongen såklart). [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Övrigt
Allmänt skidsnack
Har offpiståkare för dåliga lavinkunskaper?
Tillbaka
Topp