Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Övrigt
Allmänt skidsnack
Har offpiståkare för dåliga lavinkunskaper?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="kuro" data-source="post: 871746" data-attributes="member: 103557"><p>For att svara lite pa Noljas fragor;</p><p></p><p>Vet inte om det ar mer nu. Laste nagon statistik fran Schweitz att mkt fler dor vid 3 an 5 pa lavin skalan och att valdigt fa utbildade dor jamfort med antalet "turister".</p><p></p><p>Min erfarenhet av dom jag ser i off-pisten ar att 80% inte borde vara dar. Turister, smala skidor, ingen utrustning och ingen koll. Alla aker pa en gang, ingen haller avstand och tjoar och tjimmar typ. Ser tyvarr manga skidskolelarare med grupper har i Tignes som beter sej sa.</p><p></p><p>Sjalv haller jag gatt avstand ifran sadana grupper/folk, och jag skulle inte aka med vanner eller bekanta som inte har nagon koll.</p><p></p><p>Jag har utrustning, har inte gatt kurs (men borde ga en), har nagra ars erfarenhet av off-pist men ingen expert pa nagot vis. Malet maste ju vara att aldrig behova anvanda utrustningen och "live to ski another day" </p><p></p><p>OT: En viktig sak att tanka pa nar man aker i grupp/med en partner ar att det inte ar nagon demokrati. Om en person kanner sej osaker sa bestammer han/hon och aker vi ner nagon annanstans helt enkelt. Detta forutsatter givetvis att alla har lite koll om laviner och omsesidig respekt.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="kuro, post: 871746, member: 103557"] For att svara lite pa Noljas fragor; Vet inte om det ar mer nu. Laste nagon statistik fran Schweitz att mkt fler dor vid 3 an 5 pa lavin skalan och att valdigt fa utbildade dor jamfort med antalet "turister". Min erfarenhet av dom jag ser i off-pisten ar att 80% inte borde vara dar. Turister, smala skidor, ingen utrustning och ingen koll. Alla aker pa en gang, ingen haller avstand och tjoar och tjimmar typ. Ser tyvarr manga skidskolelarare med grupper har i Tignes som beter sej sa. Sjalv haller jag gatt avstand ifran sadana grupper/folk, och jag skulle inte aka med vanner eller bekanta som inte har nagon koll. Jag har utrustning, har inte gatt kurs (men borde ga en), har nagra ars erfarenhet av off-pist men ingen expert pa nagot vis. Malet maste ju vara att aldrig behova anvanda utrustningen och "live to ski another day" OT: En viktig sak att tanka pa nar man aker i grupp/med en partner ar att det inte ar nagon demokrati. Om en person kanner sej osaker sa bestammer han/hon och aker vi ner nagon annanstans helt enkelt. Detta forutsatter givetvis att alla har lite koll om laviner och omsesidig respekt. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Övrigt
Allmänt skidsnack
Har offpiståkare för dåliga lavinkunskaper?
Tillbaka
Topp