Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Övrigt
Allmänt skidsnack
Har offpiståkare för dåliga lavinkunskaper?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Patrick" data-source="post: 871800" data-attributes="member: 15213"><p>Jag läste för ett par år sedan en mycket intressant sammanställning av lavinolyckor i Alperna de senaste 20 åren. Jag hittar tyvärr inte länken just nu, det var ngn av de officiella sidorna i Schweiz. </p><p></p><p>Det var väldigt intressant och borde helt klart påverka en del av slutsatserna här. Sista 5-6 åren hade antalet dödsfall ökat markant, vilket nog de flesta säkert förväntat sig? Det intressanta är att olyckorna bland "amatörer" d v s åkare som åker utan guide endast ökat marginellt, men dödsfall med åkare som åker med guide ökat kraftigt. </p><p></p><p>Det intressanta att fundera på är givetvis varför? Jag har ställt frågan till en del guider jag känner, bl a lagt fram fram följande teori:</p><p></p><p>Fler och fler åker OP och kan göra det relativt bra. När dessa skaffar guide är det inte för att åka de mest givna åken. Det är dyrt och hur lätt är det för guiden att avstyra ett lite mer tveksamt åk med dessa förutsättningar? Svaren från guiderna har varit lite svävande, men inte direkt nekande. </p><p></p><p>//PS</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Patrick, post: 871800, member: 15213"] Jag läste för ett par år sedan en mycket intressant sammanställning av lavinolyckor i Alperna de senaste 20 åren. Jag hittar tyvärr inte länken just nu, det var ngn av de officiella sidorna i Schweiz. Det var väldigt intressant och borde helt klart påverka en del av slutsatserna här. Sista 5-6 åren hade antalet dödsfall ökat markant, vilket nog de flesta säkert förväntat sig? Det intressanta är att olyckorna bland "amatörer" d v s åkare som åker utan guide endast ökat marginellt, men dödsfall med åkare som åker med guide ökat kraftigt. Det intressanta att fundera på är givetvis varför? Jag har ställt frågan till en del guider jag känner, bl a lagt fram fram följande teori: Fler och fler åker OP och kan göra det relativt bra. När dessa skaffar guide är det inte för att åka de mest givna åken. Det är dyrt och hur lätt är det för guiden att avstyra ett lite mer tveksamt åk med dessa förutsättningar? Svaren från guiderna har varit lite svävande, men inte direkt nekande. //PS [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Övrigt
Allmänt skidsnack
Har offpiståkare för dåliga lavinkunskaper?
Tillbaka
Topp