Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Övrigt
Allmänt skidsnack
Har offpiståkare för dåliga lavinkunskaper?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="tokkson" data-source="post: 871850" data-attributes="member: 64958"><p>Den stora anledningen till att vi ser fler offpist-olyckor måste ju helt klart vara att det är fler åkare där ute.</p><p>Sporten har slagit rot i folkhemmet, tack vare duktiga fotografer, pr-folk och utrustningstillverkare har den blivit sexig och lättillgänglig. Det är sjukt kul tycker jag, men medaljen har en baksida. </p><p></p><p>Folk kollar på MSP-filmer från Alaska och tänker, "fan va fett". De tänker inte på de tusentals dollar, de timmar, och den kompetens som används för att göra åket "tryggt". Sen så drar de på säsong/semester i Alperna med Cody Townsends linjer på näthinnan och tja, vad händer.</p><p></p><p>Det finns ju faktiskt en industri bakom skidvärlden. Folk som tjänar pengar på att få ut Sven Svensson på fjället. Tar de sitt ansvar? Hur mycket talas det om riskerna på STS:s reseledarkurser? Snackas det om det på orienteringsmötet när Langley samlas på hotellet? Jag har ingen aning, aldrig åkt alpcharter.</p><p></p><p>Liftanläggningarna har också ett ansvar, men det tycker jag sköts bra, med den lilla insyn jag har. Men ibland undrar man, kan man inte göra lite mer? </p><p></p><p>I Rauland i Norge, som ligger en bit från mig, var det en olycka rätt nyligen. En kvinna (för ovanlighetens skull) omkom i närheten av liftsystemet. När ägaren av liftsystemet blev frågad om sitt ansvar sa han att de gjorde vad de kunde, men inte kan hålla koll på vart alla åkare beger sig. Nej det är helt rätt, men samtidigt hittar man det här på deras hemsida: </p><p></p><p>"Vi har store områder med off-piste i trygge omgivelser. Prøv pudder du også!"</p><p></p><p>Att man skryter om sin fina offpist är ju inga konstigheter, men TRYGGA? De lockar ju med vilje ut oerfarna</p><p>åkare i terrängen! De borde ta sitt ansvar vad gäller korrekt UPPLYSNING av riskerna i alla fall. Lägg ut förhållningsregler på hemsidan/liftkartan, gör lite gratisreklam för lavinkurserna. Släng in en artikel i Åre 360</p><p>eller vad fan den där lilla pamfletten heter. Ni kan inte bara visa bilder på duktiga åkare som slänger sig ner för puderklädda bergsidor med pitchen "Det där skulle kunna vara du". Tyvärr säljer inte "Det där kan vara du OM du tar en lavinkurs först", lika bra.</p><p></p><p>Det jag försöker säga är, att de som tjänar pengar på skidåkning, kanske borde ta ett litet större ansvar? Utrustningstillverkare, anläggningar och researrangörer, säljer ju en bild av skidåkning som är väldigt tilltalande, utan att kanske berätta så mycket om riskerna.Kanske dags att försöka göra kunskap kring säkerhet lite sexigare?</p><p></p><p>Men som vanligt, money tells. Antar att det är samma grej med guiderna som omtalas i inlägget ovan.</p><p>Ponera att du betalt 7-8000 för en vecka i alperna, det har kommit sjukt mycket snö, men guiden du frågar först säger att det är för farligt att åka de åk du är sugen på. Finns nog en och annan som skulle pröva att fråga en annan guide, och kanske få ett annat svar. Resultat i långa loppet blir som med allt annat att ju mer risker du tar, desto mer kan du tjäna som guide... Om efterfrågan på en viss sorts åkning finns, kommer någon alltid att sälja den...</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="tokkson, post: 871850, member: 64958"] Den stora anledningen till att vi ser fler offpist-olyckor måste ju helt klart vara att det är fler åkare där ute. Sporten har slagit rot i folkhemmet, tack vare duktiga fotografer, pr-folk och utrustningstillverkare har den blivit sexig och lättillgänglig. Det är sjukt kul tycker jag, men medaljen har en baksida. Folk kollar på MSP-filmer från Alaska och tänker, "fan va fett". De tänker inte på de tusentals dollar, de timmar, och den kompetens som används för att göra åket "tryggt". Sen så drar de på säsong/semester i Alperna med Cody Townsends linjer på näthinnan och tja, vad händer. Det finns ju faktiskt en industri bakom skidvärlden. Folk som tjänar pengar på att få ut Sven Svensson på fjället. Tar de sitt ansvar? Hur mycket talas det om riskerna på STS:s reseledarkurser? Snackas det om det på orienteringsmötet när Langley samlas på hotellet? Jag har ingen aning, aldrig åkt alpcharter. Liftanläggningarna har också ett ansvar, men det tycker jag sköts bra, med den lilla insyn jag har. Men ibland undrar man, kan man inte göra lite mer? I Rauland i Norge, som ligger en bit från mig, var det en olycka rätt nyligen. En kvinna (för ovanlighetens skull) omkom i närheten av liftsystemet. När ägaren av liftsystemet blev frågad om sitt ansvar sa han att de gjorde vad de kunde, men inte kan hålla koll på vart alla åkare beger sig. Nej det är helt rätt, men samtidigt hittar man det här på deras hemsida: "Vi har store områder med off-piste i trygge omgivelser. Prøv pudder du også!" Att man skryter om sin fina offpist är ju inga konstigheter, men TRYGGA? De lockar ju med vilje ut oerfarna åkare i terrängen! De borde ta sitt ansvar vad gäller korrekt UPPLYSNING av riskerna i alla fall. Lägg ut förhållningsregler på hemsidan/liftkartan, gör lite gratisreklam för lavinkurserna. Släng in en artikel i Åre 360 eller vad fan den där lilla pamfletten heter. Ni kan inte bara visa bilder på duktiga åkare som slänger sig ner för puderklädda bergsidor med pitchen "Det där skulle kunna vara du". Tyvärr säljer inte "Det där kan vara du OM du tar en lavinkurs först", lika bra. Det jag försöker säga är, att de som tjänar pengar på skidåkning, kanske borde ta ett litet större ansvar? Utrustningstillverkare, anläggningar och researrangörer, säljer ju en bild av skidåkning som är väldigt tilltalande, utan att kanske berätta så mycket om riskerna.Kanske dags att försöka göra kunskap kring säkerhet lite sexigare? Men som vanligt, money tells. Antar att det är samma grej med guiderna som omtalas i inlägget ovan. Ponera att du betalt 7-8000 för en vecka i alperna, det har kommit sjukt mycket snö, men guiden du frågar först säger att det är för farligt att åka de åk du är sugen på. Finns nog en och annan som skulle pröva att fråga en annan guide, och kanske få ett annat svar. Resultat i långa loppet blir som med allt annat att ju mer risker du tar, desto mer kan du tjäna som guide... Om efterfrågan på en viss sorts åkning finns, kommer någon alltid att sälja den... [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Övrigt
Allmänt skidsnack
Har offpiståkare för dåliga lavinkunskaper?
Tillbaka
Topp