Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Övrigt
Allmänt skidsnack
Har offpiståkare för dåliga lavinkunskaper?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Iller" data-source="post: 871892" data-attributes="member: 29149"><p>Guider.</p><p></p><p>Kanske borde vi även sluta se åkande med guide som säkrare än utan. Jag har åkt en del med UCPA´s OP-guider och flera gånger valt att hoppa av för att jag tyckt att de tagit farliga beslut (dumma insteg, låtit flera åka samtidigt, valt onödigt farliga sluttningar för att slippa gå). Jag har också åkt med andra guider som gjort en del smärre men inte oviktiga misstag (inkl en heli-guide som skadade sig allvarligt pga egen dumhet).</p><p></p><p>Med detta försöker jag inte säga att vi inte ska lite på guider men vi kanske ska se det som med skyddsutrustning. Inte ens en bra guide kan ersätta egen kunskap och omdöme. Om man är osäker själv så kanske man även ska vara försiktig med att åka med guide. Man bör nog skaffa sig grundläggande kunskap i området eftersom riskerna är förhållandevis stora även om man planerar att åka med guide. Dessutom är det en risk att något händer med guiden och då ligger man verkligen illa till om man inget kan själv.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Iller, post: 871892, member: 29149"] Guider. Kanske borde vi även sluta se åkande med guide som säkrare än utan. Jag har åkt en del med UCPA´s OP-guider och flera gånger valt att hoppa av för att jag tyckt att de tagit farliga beslut (dumma insteg, låtit flera åka samtidigt, valt onödigt farliga sluttningar för att slippa gå). Jag har också åkt med andra guider som gjort en del smärre men inte oviktiga misstag (inkl en heli-guide som skadade sig allvarligt pga egen dumhet). Med detta försöker jag inte säga att vi inte ska lite på guider men vi kanske ska se det som med skyddsutrustning. Inte ens en bra guide kan ersätta egen kunskap och omdöme. Om man är osäker själv så kanske man även ska vara försiktig med att åka med guide. Man bör nog skaffa sig grundläggande kunskap i området eftersom riskerna är förhållandevis stora även om man planerar att åka med guide. Dessutom är det en risk att något händer med guiden och då ligger man verkligen illa till om man inget kan själv. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Övrigt
Allmänt skidsnack
Har offpiståkare för dåliga lavinkunskaper?
Tillbaka
Topp