Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Övrigt
Allmänt skidsnack
Har offpiståkare för dåliga lavinkunskaper?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Tompan14" data-source="post: 871900" data-attributes="member: 74439"><p>Gällande guider så är detta vad jag har hört ifrån de guider som jag känner:</p><p>Det finns ett antal bakomliggande faktorer till dagens problem.</p><p>För det första så är det dyrt att åka med en guide, detta ger två scenarion. Det första är att de som faktiskt bokar en guide är människor som är vana vid att kunna köpa allt och inte vana vid att andra säger nej eller berättar vad de får och inte får göra. Det andra är att de som bokar en guide har sparat ihop pengarna först och då guidekostnaden utgör en betydande del av totalbudgeten för årets skidvecka så ställer de orimliga krav på 'valuta för pengarna'.</p><p>I bägge dessa scenarion kan det vara svårt för guiden att stå på sig och motivera sitt nej, speciellt om man senare ser andra "guider" eller turister åka samma åk utan att det släpper.</p><p>Det jag har hört är att respekten för guidens erfarenhet och kunskap har sjunkit drastiskt de senaste årtiondet. Man förväntar sig helt enkelt att bara man betalar X antal tusenlappar så blir det automatiskt säkert på berget.</p><p>För det andra så har man slagit in på en inriktning där titeln 'guide' börjar bli urvattnad, det börjar dyka upp fler och fler jobb med ordet 'guide' i titeln. För Svensson är det inte heller så lätt att förstå skillnaden mellan en "reseguide" på skidchartern och en riktig bergsguide. En problematik som inte är helt lätt att undgå, särskilt inte med tanke på att många utav dessa "reseguider" är ungdomar som säsongar och anser att det är lite häftigt att kalla sig för just guide.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Tompan14, post: 871900, member: 74439"] Gällande guider så är detta vad jag har hört ifrån de guider som jag känner: Det finns ett antal bakomliggande faktorer till dagens problem. För det första så är det dyrt att åka med en guide, detta ger två scenarion. Det första är att de som faktiskt bokar en guide är människor som är vana vid att kunna köpa allt och inte vana vid att andra säger nej eller berättar vad de får och inte får göra. Det andra är att de som bokar en guide har sparat ihop pengarna först och då guidekostnaden utgör en betydande del av totalbudgeten för årets skidvecka så ställer de orimliga krav på 'valuta för pengarna'. I bägge dessa scenarion kan det vara svårt för guiden att stå på sig och motivera sitt nej, speciellt om man senare ser andra "guider" eller turister åka samma åk utan att det släpper. Det jag har hört är att respekten för guidens erfarenhet och kunskap har sjunkit drastiskt de senaste årtiondet. Man förväntar sig helt enkelt att bara man betalar X antal tusenlappar så blir det automatiskt säkert på berget. För det andra så har man slagit in på en inriktning där titeln 'guide' börjar bli urvattnad, det börjar dyka upp fler och fler jobb med ordet 'guide' i titeln. För Svensson är det inte heller så lätt att förstå skillnaden mellan en "reseguide" på skidchartern och en riktig bergsguide. En problematik som inte är helt lätt att undgå, särskilt inte med tanke på att många utav dessa "reseguider" är ungdomar som säsongar och anser att det är lite häftigt att kalla sig för just guide. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Övrigt
Allmänt skidsnack
Har offpiståkare för dåliga lavinkunskaper?
Tillbaka
Topp