Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Övrigt
Allmänt skidsnack
Har offpiståkare för dåliga lavinkunskaper?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="snorkel" data-source="post: 871901" data-attributes="member: 51492"><p>Ovanstående inlägg är ganska bra. Offpiståkning är betydligt mindre farligt än t ex rökning för de allra flesta åkare. Av det skälet skall man inte införa något förbud, låt Darwin sortera ut de värsta stolpskotten i vanlig ordning.</p><p>Många inlägg karaktäriseras av sverigesjukans trygghetsnarkomani och övertro på regler och i förlängningen myndighetsreglering. För de som åker mer offpist än några random åk intill pisterna är det dock nödvändigt med kunskap.</p><p></p><p>Att en lavinkurs på en vecka skulle göra någon till en auktoritet på att bedöma lavinfara är en enorm missuppfattning. Det en så kort kurs kan göra är att ge en medvetenhet OM att lavinfara är på riktigt och att det kan drabba dig och under vilka väderförhållanden laviner skapas och ger större risk. Vidare så ger en kurs tekniska färdigheter att söka och gräva samt hur du ska ta dig upp och ned från berget på ett vettigt sätt. Därifrån till att i praktiken bedöma väder och snöfält är det mycket långt. </p><p></p><p>Missförstå mig inte, kurser är jättebra, speciellt för nybörjare men det är som att försöka lära sig franska på en vecka, det blir inte så mycket annat än att "det är nog knepigt det här" när du säsongen efter står där och ni tre som gick kursen tillsammans inte kan komma överens om vad som är tillräckligt säkert eller ej. Av den anledningen så skulle jag aldrig låta en bedömning utförd av en noob med en veckas utbildning gå före min egen bedömning, detta oavsett hur fint diplomet(körkortet) ser ut. </p><p></p><p>Dock tror jag att det är fler i min situation som åkt i tiotals års, läst kilovis med lavinlitteratur, kollat kurser på nätet, åkt några veckor med guide, grävt i snön med diverse guider på halvdagsövningar etc som skulle vilja kunna "tenta av" nybörjarkurser, få en kurs på högre nivå och kunna ha en möjlighet att på mer akademisk nivå penetrera ämnet. Det skulle vara värt pengarna. Att i det läget tvingas gå en nybörjarkurs känns inte vettigt.</p><p></p><p>En positiv effekt av ett offpistkörkort skulle vara att det blir mer puder till mig eftersom kurs är dyrt. Blir nybörjarkurs ett krav slantar jag gärna upp enkom av den anledningen. Dock känns det som fel anledning att införa körkort.</p><p></p><p>Att kunna lita på de man åker med är naturligtvis ett problem om man åker mycket med sådana man inte känner.</p><p>Är man en grupp på 5-6 och bara är 2 eller 3 i gruppen som är lavinkunniga så bör man åka så att de kunniga har koll på varandra inbördes och betrakta övriga i gruppen som att de bara råkar vara där men inte hör till. Detta gäller naturligtvis bara om du inte tagit på dig ansvaret för någon annan. Detta är också säkrare än att bedöma alla som kunniga bara för att de har ett "körkort" i bakfickan.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="snorkel, post: 871901, member: 51492"] Ovanstående inlägg är ganska bra. Offpiståkning är betydligt mindre farligt än t ex rökning för de allra flesta åkare. Av det skälet skall man inte införa något förbud, låt Darwin sortera ut de värsta stolpskotten i vanlig ordning. Många inlägg karaktäriseras av sverigesjukans trygghetsnarkomani och övertro på regler och i förlängningen myndighetsreglering. För de som åker mer offpist än några random åk intill pisterna är det dock nödvändigt med kunskap. Att en lavinkurs på en vecka skulle göra någon till en auktoritet på att bedöma lavinfara är en enorm missuppfattning. Det en så kort kurs kan göra är att ge en medvetenhet OM att lavinfara är på riktigt och att det kan drabba dig och under vilka väderförhållanden laviner skapas och ger större risk. Vidare så ger en kurs tekniska färdigheter att söka och gräva samt hur du ska ta dig upp och ned från berget på ett vettigt sätt. Därifrån till att i praktiken bedöma väder och snöfält är det mycket långt. Missförstå mig inte, kurser är jättebra, speciellt för nybörjare men det är som att försöka lära sig franska på en vecka, det blir inte så mycket annat än att "det är nog knepigt det här" när du säsongen efter står där och ni tre som gick kursen tillsammans inte kan komma överens om vad som är tillräckligt säkert eller ej. Av den anledningen så skulle jag aldrig låta en bedömning utförd av en noob med en veckas utbildning gå före min egen bedömning, detta oavsett hur fint diplomet(körkortet) ser ut. Dock tror jag att det är fler i min situation som åkt i tiotals års, läst kilovis med lavinlitteratur, kollat kurser på nätet, åkt några veckor med guide, grävt i snön med diverse guider på halvdagsövningar etc som skulle vilja kunna "tenta av" nybörjarkurser, få en kurs på högre nivå och kunna ha en möjlighet att på mer akademisk nivå penetrera ämnet. Det skulle vara värt pengarna. Att i det läget tvingas gå en nybörjarkurs känns inte vettigt. En positiv effekt av ett offpistkörkort skulle vara att det blir mer puder till mig eftersom kurs är dyrt. Blir nybörjarkurs ett krav slantar jag gärna upp enkom av den anledningen. Dock känns det som fel anledning att införa körkort. Att kunna lita på de man åker med är naturligtvis ett problem om man åker mycket med sådana man inte känner. Är man en grupp på 5-6 och bara är 2 eller 3 i gruppen som är lavinkunniga så bör man åka så att de kunniga har koll på varandra inbördes och betrakta övriga i gruppen som att de bara råkar vara där men inte hör till. Detta gäller naturligtvis bara om du inte tagit på dig ansvaret för någon annan. Detta är också säkrare än att bedöma alla som kunniga bara för att de har ett "körkort" i bakfickan. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Övrigt
Allmänt skidsnack
Har offpiståkare för dåliga lavinkunskaper?
Tillbaka
Topp