Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Övrigt
Allmänt skidsnack
Har offpiståkare för dåliga lavinkunskaper?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Tompan14" data-source="post: 871949" data-attributes="member: 74439"><p>Nej, det har du fått om bakfoten. Det finns inga regler som tvingar biltillverkare att låta Euro NCAP krocktesta bilarna, det är helt frivilligt. De flesta låter dock testa sina bilar eftersom ett bra resultat är bra reklam helt enkelt. De enda regler som gäller bilars säkerhet i Sverige är besiktningen, går fordonet inte igenom besiktningen så får det körförbud oavsett vad Euro NCAP säger.</p><p>Jag förstår heller inte hur du tänker dig att ett sådant standardtest skulle se ut, hur avgör man vilken skida som är farligast? Ju bredare midja desto mer troligt är det att den utlöser en lavin eller vadå?</p><p></p><p>Det är väl inget som idag hindrar svenska företag att samarbeta med STF, även om jag personligen skulle tappa mycket förtroende för STF om de inte längre var \"oberoende\".</p><p></p><p>Visst, resebolagen skulle kunna erbjuda lavinkurser om de vill, men de har ingen skyldighet att gör det. De säljer en tjänst som de tror att de kan tjäna pengar på, tydligen så är inte lavinkurser en sådan tjänst. Inget fel med det. Resebolag som erbjuder charter till sol&bad orter i medelhavet har väl knappast något ansvar att erbjuda resenärerna simskola?</p><p>Om en viss butik eller butikskedja vill starta ett samarbete med någon som erbjuder lavinkurser så har jag inget problem med det, men åter igen: De har inget ansvar att göra det! Utöver det så är marginalerna inte överdrivet stora inom skidbranschen och den där femhundralappen måste tas ur någons ficka. Det är tuff konkurrens som det är idag ifrån utländska internetbutiker, att skänka bort en femhundralapp vid köp över 3000 kronor lär knappast hjälpa den lokala butiken att överleva.</p><p>Instruktionsvideor finns det redan gott om idag på internet, problemet är att de aldrig kan ersätta praktisk erfarenhet men riskerar att göra just det. \"Vi behöver inte oroa oss för laviner, vi såg ju filmen/läste boken!\" är ett farligt tankesätt.</p><p></p><p>Bara att gratulera att du är såpass mogen att du kan ta till dig och uppskatta en utskällning. Det är det inte alla som kan.</p><p>Men det är heller inte mitt ansvar att uppfostra andra människor, jag struntar faktiskt i om de dör eller överlever en dag i offpisten så länge det inte påverkar mig negativt. Om någon annan åkare utsätter mig för fara så reagerar jag naturligtvis, men annars så är det upp till dig att se efter dig själv.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Tompan14, post: 871949, member: 74439"] Nej, det har du fått om bakfoten. Det finns inga regler som tvingar biltillverkare att låta Euro NCAP krocktesta bilarna, det är helt frivilligt. De flesta låter dock testa sina bilar eftersom ett bra resultat är bra reklam helt enkelt. De enda regler som gäller bilars säkerhet i Sverige är besiktningen, går fordonet inte igenom besiktningen så får det körförbud oavsett vad Euro NCAP säger. Jag förstår heller inte hur du tänker dig att ett sådant standardtest skulle se ut, hur avgör man vilken skida som är farligast? Ju bredare midja desto mer troligt är det att den utlöser en lavin eller vadå? Det är väl inget som idag hindrar svenska företag att samarbeta med STF, även om jag personligen skulle tappa mycket förtroende för STF om de inte längre var \"oberoende\". Visst, resebolagen skulle kunna erbjuda lavinkurser om de vill, men de har ingen skyldighet att gör det. De säljer en tjänst som de tror att de kan tjäna pengar på, tydligen så är inte lavinkurser en sådan tjänst. Inget fel med det. Resebolag som erbjuder charter till sol&bad orter i medelhavet har väl knappast något ansvar att erbjuda resenärerna simskola? Om en viss butik eller butikskedja vill starta ett samarbete med någon som erbjuder lavinkurser så har jag inget problem med det, men åter igen: De har inget ansvar att göra det! Utöver det så är marginalerna inte överdrivet stora inom skidbranschen och den där femhundralappen måste tas ur någons ficka. Det är tuff konkurrens som det är idag ifrån utländska internetbutiker, att skänka bort en femhundralapp vid köp över 3000 kronor lär knappast hjälpa den lokala butiken att överleva. Instruktionsvideor finns det redan gott om idag på internet, problemet är att de aldrig kan ersätta praktisk erfarenhet men riskerar att göra just det. \"Vi behöver inte oroa oss för laviner, vi såg ju filmen/läste boken!\" är ett farligt tankesätt. Bara att gratulera att du är såpass mogen att du kan ta till dig och uppskatta en utskällning. Det är det inte alla som kan. Men det är heller inte mitt ansvar att uppfostra andra människor, jag struntar faktiskt i om de dör eller överlever en dag i offpisten så länge det inte påverkar mig negativt. Om någon annan åkare utsätter mig för fara så reagerar jag naturligtvis, men annars så är det upp till dig att se efter dig själv. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Övrigt
Allmänt skidsnack
Har offpiståkare för dåliga lavinkunskaper?
Tillbaka
Topp