Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Övrigt
Allmänt skidsnack
Har offpiståkare för dåliga lavinkunskaper?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Pillard" data-source="post: 872197" data-attributes="member: 83225"><p>Visst är det så. Vissa kan inte alls hantera stressen av en olycka. I det här fallet var det ganska extremt just för att pisten går så nära. Men du har ju helt rätt i att någon lär sig nåt av detta. Den viktigaste lärdomen är ju annars att inga sluttningar är säkra, även om det går mängder av spår behöver inte det betyda att den är säker. </p><p></p><p>Jag reagerar lite på kritiken av många guider här. Det känns för min del magstarkt ifall jag, även om jag gått ett antal kurser, skulle mästra minst lika välutbildade guider som dessutom har erfarenhet och har vistats i de aktuella bergen hela vintern. Alla blir ju heliga på sin tro men jag kan iaf säga att jag känt stort förtroende för de ucpa-guider jag har åkt med genom åren. Sen pratade vi tidigare om att man blir väldigt rädd ju mer man lär sig, det kan ju vara så att många som gått någon kurs blir så överförsiktiga så att de anser att guiderna tar onödiga risker. Med det straffansvar som guiderna har ifall nåt händer så har jag svårt att tro att de skulle ta massa onödiga risker, oavsett hur mycket kunderna tjatar.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Pillard, post: 872197, member: 83225"] Visst är det så. Vissa kan inte alls hantera stressen av en olycka. I det här fallet var det ganska extremt just för att pisten går så nära. Men du har ju helt rätt i att någon lär sig nåt av detta. Den viktigaste lärdomen är ju annars att inga sluttningar är säkra, även om det går mängder av spår behöver inte det betyda att den är säker. Jag reagerar lite på kritiken av många guider här. Det känns för min del magstarkt ifall jag, även om jag gått ett antal kurser, skulle mästra minst lika välutbildade guider som dessutom har erfarenhet och har vistats i de aktuella bergen hela vintern. Alla blir ju heliga på sin tro men jag kan iaf säga att jag känt stort förtroende för de ucpa-guider jag har åkt med genom åren. Sen pratade vi tidigare om att man blir väldigt rädd ju mer man lär sig, det kan ju vara så att många som gått någon kurs blir så överförsiktiga så att de anser att guiderna tar onödiga risker. Med det straffansvar som guiderna har ifall nåt händer så har jag svårt att tro att de skulle ta massa onödiga risker, oavsett hur mycket kunderna tjatar. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Övrigt
Allmänt skidsnack
Har offpiståkare för dåliga lavinkunskaper?
Tillbaka
Topp