Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Övrigt
Allmänt skidsnack
Har offpiståkare för dåliga lavinkunskaper?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="free_fall" data-source="post: 872891" data-attributes="member: 52575"><p>Nojlas! Tack för en bra frågeställning. Jag tänker inte svara på massa dialoger här eller slänga skit på folk för att de kan ha andra åsikter och tankar än mig. Svara dock gärna.</p><p></p><p>Mitt första svar är JA, kunskapen är helt klart för låg. Generellt för alla åkare inte bara svenskar, åkte (pist) med en fransk bekant i veckan som var och hon berättade att hon åkte offpist utan alla grejer.</p><p></p><p>Angående körkort för offpist tror jag inte på, jag menar att laviner kan gå ju överallt. Är ni ute och turar på ett berg utan lift så krävs ju kunskap och vem har koll på att du får eller inte får vara där? Ju fler regler vi skapar desto mer hypat blir det att bryta mot dem. Detta tror jag leder till ännu mer okunskap.</p><p></p><p>Som de flesta skriver så har intresset ökat för offpiståkning och folk vet inte vad man ska titta på i snön och vad som är farligare än annat. Vind tillhör ju de absolut största bovarna. Många tror att om lavinskalan "bara" är 3/5 så är det lungt. Vi löste för två veckor sedan i Frankrike och då sa pistörerna att "today very dangerous" och skalan stod på 3.</p><p></p><p>Material ska man självklart ha och det ger en större chans att överleva. Man får dock inte glömma att det säkraste du kan göra är att avstå åket. Även om du har din ryggsäck som hjälper dig att flyta så kan du bryta ryggen eller nacken på en klippa. Så du är inte säker bara för du har rätt säkerhetsmaterial.</p><p></p><p>Åkningen nu börjar bli väldigt extrem nu känns det som, det står RIP i många filmer efteråt under en kort tid. Detta gör att allmänheten inte ser hur många som dör för att skapa dessa filmer m.m.</p><p>Jag tror att den respekten för laviner som idag är rätt låg. Tankar som "det händer inte mig" och "äh det är bara att åka ur" kommer att fortsätta vara det fram tills att fler och fler går bort i olyckor som kommer lämna efter sig stora rubriker. Detta tror jag kommer ge en nyfödd respekt för laviner och då göra att folk kommer vilja ha kunskap.</p><p>Tyvärr känns det som den kommande utvecklingen..</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="free_fall, post: 872891, member: 52575"] Nojlas! Tack för en bra frågeställning. Jag tänker inte svara på massa dialoger här eller slänga skit på folk för att de kan ha andra åsikter och tankar än mig. Svara dock gärna. Mitt första svar är JA, kunskapen är helt klart för låg. Generellt för alla åkare inte bara svenskar, åkte (pist) med en fransk bekant i veckan som var och hon berättade att hon åkte offpist utan alla grejer. Angående körkort för offpist tror jag inte på, jag menar att laviner kan gå ju överallt. Är ni ute och turar på ett berg utan lift så krävs ju kunskap och vem har koll på att du får eller inte får vara där? Ju fler regler vi skapar desto mer hypat blir det att bryta mot dem. Detta tror jag leder till ännu mer okunskap. Som de flesta skriver så har intresset ökat för offpiståkning och folk vet inte vad man ska titta på i snön och vad som är farligare än annat. Vind tillhör ju de absolut största bovarna. Många tror att om lavinskalan "bara" är 3/5 så är det lungt. Vi löste för två veckor sedan i Frankrike och då sa pistörerna att "today very dangerous" och skalan stod på 3. Material ska man självklart ha och det ger en större chans att överleva. Man får dock inte glömma att det säkraste du kan göra är att avstå åket. Även om du har din ryggsäck som hjälper dig att flyta så kan du bryta ryggen eller nacken på en klippa. Så du är inte säker bara för du har rätt säkerhetsmaterial. Åkningen nu börjar bli väldigt extrem nu känns det som, det står RIP i många filmer efteråt under en kort tid. Detta gör att allmänheten inte ser hur många som dör för att skapa dessa filmer m.m. Jag tror att den respekten för laviner som idag är rätt låg. Tankar som "det händer inte mig" och "äh det är bara att åka ur" kommer att fortsätta vara det fram tills att fler och fler går bort i olyckor som kommer lämna efter sig stora rubriker. Detta tror jag kommer ge en nyfödd respekt för laviner och då göra att folk kommer vilja ha kunskap. Tyvärr känns det som den kommande utvecklingen.. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Övrigt
Allmänt skidsnack
Har offpiståkare för dåliga lavinkunskaper?
Tillbaka
Topp