Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Övrigt
Allmänt skidsnack
Har offpiståkare för dåliga lavinkunskaper?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Richi" data-source="post: 872935" data-attributes="member: 35616"><p>Söker man på nätet så verkar det som antalet lavindöda i alperna och i usa verkar vara ganska konstant senaste 20 åren iaf. Däremot finns ingen bra statistik för tillbud. Jag är övertygad om att fler äker offpist idag tack vare dagens skidor som gör allting väldigt lättåkt. Skulle man ut o härja i lössnön på 80-talet så var det inte bara att lämna pisten o köra på med vanlig carvingsväng, man fick köra en helt annan teknik helt enkelt. Det kan verka som mer olyckor tack vare spridning på internet och media. Många åker ju med gopro kameror och liknande, allt läggs upp på bloggar mm, detta gör att mer olyckor och incidenter kommer i dagen. Sen tror jag kunskapen är lika låg hos offpiståkare idag som för 20 år sen. Alla dessa lavinutrustningar skapar bara en falsk säkerhet. En enstaka lavinkurs ger inte heller nån garanti, snön e mycket lömsk. De flesta lavinolyckor sker vid lavinskala 2 i alperna! Jag har varit med om ett offpistface i alperna som bottensläppte trots att det inte snöat på en månad, det var tom pucklar så uppkört vad det. Temperaturerna hade vart konstanta hela tiden, dessutom så självsläppte det på natten. Jag kan säga att det förbryllade den lokala lavinräddningen att nåt sånt hände. Så man kan aldrig ha för mycket kunskap. Det finns finns flera jag känner med gedigna kunskaper om laviner, men dom dog ändå i laviner. Ju mer man utsätter sig för exponerade ställen desto större blir chansen att man åker med. Jag bodde i alperna i 12 vintrar, ansåg mig ha mycket goda kunskaper och lokalkännedom, men jag har haft ett par allvarliga incidenter, och det som förvånar mig är att det hände där man minst hade trott det skulle släppa. Lokalkännedom är nåt som är mycket viktigt, vet man vart det "brukar" släppa så kan det va väldigt livsavgörande. Men det är inget man får på en veckas semester eller via en lavinkurs. Men jag tror absolut att utrustningen och skidorna gör att folk åker offpist i större utsträckning idag än för 20 år sen, sen är det bara tur att inte fler åker dit.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Richi, post: 872935, member: 35616"] Söker man på nätet så verkar det som antalet lavindöda i alperna och i usa verkar vara ganska konstant senaste 20 åren iaf. Däremot finns ingen bra statistik för tillbud. Jag är övertygad om att fler äker offpist idag tack vare dagens skidor som gör allting väldigt lättåkt. Skulle man ut o härja i lössnön på 80-talet så var det inte bara att lämna pisten o köra på med vanlig carvingsväng, man fick köra en helt annan teknik helt enkelt. Det kan verka som mer olyckor tack vare spridning på internet och media. Många åker ju med gopro kameror och liknande, allt läggs upp på bloggar mm, detta gör att mer olyckor och incidenter kommer i dagen. Sen tror jag kunskapen är lika låg hos offpiståkare idag som för 20 år sen. Alla dessa lavinutrustningar skapar bara en falsk säkerhet. En enstaka lavinkurs ger inte heller nån garanti, snön e mycket lömsk. De flesta lavinolyckor sker vid lavinskala 2 i alperna! Jag har varit med om ett offpistface i alperna som bottensläppte trots att det inte snöat på en månad, det var tom pucklar så uppkört vad det. Temperaturerna hade vart konstanta hela tiden, dessutom så självsläppte det på natten. Jag kan säga att det förbryllade den lokala lavinräddningen att nåt sånt hände. Så man kan aldrig ha för mycket kunskap. Det finns finns flera jag känner med gedigna kunskaper om laviner, men dom dog ändå i laviner. Ju mer man utsätter sig för exponerade ställen desto större blir chansen att man åker med. Jag bodde i alperna i 12 vintrar, ansåg mig ha mycket goda kunskaper och lokalkännedom, men jag har haft ett par allvarliga incidenter, och det som förvånar mig är att det hände där man minst hade trott det skulle släppa. Lokalkännedom är nåt som är mycket viktigt, vet man vart det "brukar" släppa så kan det va väldigt livsavgörande. Men det är inget man får på en veckas semester eller via en lavinkurs. Men jag tror absolut att utrustningen och skidorna gör att folk åker offpist i större utsträckning idag än för 20 år sen, sen är det bara tur att inte fler åker dit. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Övrigt
Allmänt skidsnack
Har offpiståkare för dåliga lavinkunskaper?
Tillbaka
Topp