Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Övrigt
Allmänt skidsnack
Har offpiståkare för dåliga lavinkunskaper?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Berggrund" data-source="post: 872939" data-attributes="member: 31089"><p>Jag kommer väldigt sent in i tråden och har inte läst alla inlägg så jag ursäktar om jag kommer med åsikter som redan framförts.</p><p></p><p> Jag tror absolut att det sker fler olyckor nu än för 10 år sedan, offpisten har blivit så lättåkt med nya skidor att fler åkare har större nöje av att ta sig ut. En större fokus och "romantisering" har ju också skett i media i kombination av den till viss del falska säkerheten som Transciever/sond och spade utgör gör nog att betydligt många fler tar sig ut i offpisten än tidigare. En mycket intressant statistik att få klarhet i är ju snarare om fler dör i förhållande till antalet åkta offpistdagar än tidigare.</p><p></p><p> Visst är kunskapen bristfällig, men det finns ändå en stor medvetenhet om laviner. Jag skulle säga att den medvetenheten blivit större än för 10-15 år sedan då jag började åka offpist. Risktagandet är ofta för stort men det handlar till så stor del om personlighet att det i många fall blir svårt att komma åt. Jag tror att många som väljer att åka iväg och bumma har en större benägenhet att ta risker än normal svensson. </p><p>Jag kan bara vända mig till mig själv. Jag har steg 3 SLAO utbildning, gräft upp personer ur laviner och tillbringat nästan varenda vinterdag i offpisten de sista 7 åren. Jag har flera gånger ångrat mig efter ett åk men just innan man beger sig ut kan det kännas så otroligt lockande.</p><p> Jag tror också att den ökade puderhetsen lett till att mer avancerade åk körs tidigare i jakten på det orörda.</p><p> Enda sättet att komma åt dessa beteenden är information tror jag. Bomba med information i skidsystemet, skyltar påväg ut i offpisten, information i skidtidningar o.s.v. Ett exepmpel på exemplarisk information var när jag var i Kashmir och det står en stor skylt om vilka väderstreck, vilka lutningar och vilka specifika sidor de avrådde ifrån för dagen. Där stog också på vilka djup det fanns ostabila lager i kombo med en totalbedömning av läget. I tillägg med ytterst vältaliga pistörer blev det en bra grund till att åka ut på berget. </p><p></p><p> Jag ställer mig ytterst skeptisk till alla sorters begränsningar på individen. Offpist ska kunna njutas av alla och ska vara på eget ansvar precis som du ska få cykla vart du vill, åka skridskor om du känner för det eller bada där du känner för det. Sen kan absolut en skidanläggning få möjligheterna att stänga av extremt utsatta områden.</p><p> Jag är själv också en betydligt större fan av den franska modellen, åk där du känner för det, än den Nordamerikanska, stäng av allt tills pistörerna varit igenom. Den franska modellen ställer större krav på eget vetande och kompetens och "skrämmer bort" många tills det börjar bli mer säkert. Under den säsongen jag gjorde i Kanada dog fler personer än vad som gjort i Frankrike iår, jag är helt övertygad om att detta har att göra att man skapade en "falsk säkerhet" av att inget kunde hända när pistörerna sa att det var ok vilket medföljde att många helt utan medvetenhet, utrustning och skidfärdighet åkte offpist.</p><p></p><p> Den blinda tilliten till transciever/spade/sond tror jag i sig har blivit ett problem. Ett åk skall egentligen inte åkas om man inte skulle kunna åka detta utan utrustning. Betydligt många fler dör som har utrustning än vad som dör utan utrustning. Personligen har jag inget problem att åka utan utrustning eller med personer utan utrustning på åk eller dagar då jag anser det "säkert" då är det farligare att åka med personer utan kunskap om hur/var man åker/var man står på dagar då det finns en fara. </p><p> Jag tror inte på att dissa folk p.g.a. bristande kunskap. Åk med dessa, dela med dig av din kunskap och pusha för att de skall införskaffa kunskap/utrustning. Sen finns det naturligtvis dagar då man väljer bort dessa personer och åker med de man litar på.</p><p></p><p> Jag kan ofta känna att vissa lavinkurser fungerar som ren skrämselpropaganda och de som gått (framförallt enbart introkurs) kommer ut som rädda stackare som glömmer bort glädjen i åkningen och inte vågar sticka näsan i nått brantare än 25 grader om det kommit mer än 5 cm nysnö. Detta tycker jag är skamligt. En bra puderdag är det bästa som finns och ska inte förstöras av att man darrar som ett asplöv helt i onödan, det går att åka säkert. Kanske fler lavinkurser borde fokusera på vilka faktorer som gör ett åk säkert än vad som gör det farligt? Kanske bör fler vara en offpistskola än lavinkurs, jag vet inte.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Berggrund, post: 872939, member: 31089"] Jag kommer väldigt sent in i tråden och har inte läst alla inlägg så jag ursäktar om jag kommer med åsikter som redan framförts. Jag tror absolut att det sker fler olyckor nu än för 10 år sedan, offpisten har blivit så lättåkt med nya skidor att fler åkare har större nöje av att ta sig ut. En större fokus och "romantisering" har ju också skett i media i kombination av den till viss del falska säkerheten som Transciever/sond och spade utgör gör nog att betydligt många fler tar sig ut i offpisten än tidigare. En mycket intressant statistik att få klarhet i är ju snarare om fler dör i förhållande till antalet åkta offpistdagar än tidigare. Visst är kunskapen bristfällig, men det finns ändå en stor medvetenhet om laviner. Jag skulle säga att den medvetenheten blivit större än för 10-15 år sedan då jag började åka offpist. Risktagandet är ofta för stort men det handlar till så stor del om personlighet att det i många fall blir svårt att komma åt. Jag tror att många som väljer att åka iväg och bumma har en större benägenhet att ta risker än normal svensson. Jag kan bara vända mig till mig själv. Jag har steg 3 SLAO utbildning, gräft upp personer ur laviner och tillbringat nästan varenda vinterdag i offpisten de sista 7 åren. Jag har flera gånger ångrat mig efter ett åk men just innan man beger sig ut kan det kännas så otroligt lockande. Jag tror också att den ökade puderhetsen lett till att mer avancerade åk körs tidigare i jakten på det orörda. Enda sättet att komma åt dessa beteenden är information tror jag. Bomba med information i skidsystemet, skyltar påväg ut i offpisten, information i skidtidningar o.s.v. Ett exepmpel på exemplarisk information var när jag var i Kashmir och det står en stor skylt om vilka väderstreck, vilka lutningar och vilka specifika sidor de avrådde ifrån för dagen. Där stog också på vilka djup det fanns ostabila lager i kombo med en totalbedömning av läget. I tillägg med ytterst vältaliga pistörer blev det en bra grund till att åka ut på berget. Jag ställer mig ytterst skeptisk till alla sorters begränsningar på individen. Offpist ska kunna njutas av alla och ska vara på eget ansvar precis som du ska få cykla vart du vill, åka skridskor om du känner för det eller bada där du känner för det. Sen kan absolut en skidanläggning få möjligheterna att stänga av extremt utsatta områden. Jag är själv också en betydligt större fan av den franska modellen, åk där du känner för det, än den Nordamerikanska, stäng av allt tills pistörerna varit igenom. Den franska modellen ställer större krav på eget vetande och kompetens och "skrämmer bort" många tills det börjar bli mer säkert. Under den säsongen jag gjorde i Kanada dog fler personer än vad som gjort i Frankrike iår, jag är helt övertygad om att detta har att göra att man skapade en "falsk säkerhet" av att inget kunde hända när pistörerna sa att det var ok vilket medföljde att många helt utan medvetenhet, utrustning och skidfärdighet åkte offpist. Den blinda tilliten till transciever/spade/sond tror jag i sig har blivit ett problem. Ett åk skall egentligen inte åkas om man inte skulle kunna åka detta utan utrustning. Betydligt många fler dör som har utrustning än vad som dör utan utrustning. Personligen har jag inget problem att åka utan utrustning eller med personer utan utrustning på åk eller dagar då jag anser det "säkert" då är det farligare att åka med personer utan kunskap om hur/var man åker/var man står på dagar då det finns en fara. Jag tror inte på att dissa folk p.g.a. bristande kunskap. Åk med dessa, dela med dig av din kunskap och pusha för att de skall införskaffa kunskap/utrustning. Sen finns det naturligtvis dagar då man väljer bort dessa personer och åker med de man litar på. Jag kan ofta känna att vissa lavinkurser fungerar som ren skrämselpropaganda och de som gått (framförallt enbart introkurs) kommer ut som rädda stackare som glömmer bort glädjen i åkningen och inte vågar sticka näsan i nått brantare än 25 grader om det kommit mer än 5 cm nysnö. Detta tycker jag är skamligt. En bra puderdag är det bästa som finns och ska inte förstöras av att man darrar som ett asplöv helt i onödan, det går att åka säkert. Kanske fler lavinkurser borde fokusera på vilka faktorer som gör ett åk säkert än vad som gör det farligt? Kanske bör fler vara en offpistskola än lavinkurs, jag vet inte. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Övrigt
Allmänt skidsnack
Har offpiståkare för dåliga lavinkunskaper?
Tillbaka
Topp