Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Övrigt
Allmänt skidsnack
Har offpiståkare för dåliga lavinkunskaper?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Berggrund" data-source="post: 872950" data-attributes="member: 31089"><p>Jag tror att en större fokus borde läggas på hur och vart man åker i lavinterräng än på tap test, snölager o.s.v. i de grundläggande stegen. Helt enkelt större fokus på att kunna ta sig ner på ett säkert sätt även om det är en viss lavinfara ute. Att kunna välja vart/hur ska jag åka snarare än att välja bort att åka. Det är sällan man inte kan åka även om det är en viss lavinfara ute men jag tror det är väldigt lätt när man är färsk och bara har den grundläggande informationen att bara lyssna på farorna.</p><p></p><p>ang. kurser: Detta har återigen med personlighet att göra. Här tror jag att det är väldigt stor skillnad mellan olika instruktörer även om ni har en och samma ram att hålla er inom, därför kommer det vara väldigt stor skillnad på de som gått en lavinutbildning. I tillägg skall sägas att det är ruskigt stor skillnad på hur/vad deltagarna på kursen ser som viktigt och vad man tar med sig därifrån. Jag tror det är viktigt att fånga upp de som kanske reagerar på informationen med rädsla.</p><p> Jag träffar fler personer som gått kurser i utlandet än i sverige så jag vill inte på något sätt hänga ut svenska systemet och har från allt jag hört stor respekt för Åre lavincenter.</p><p></p><p> Jag tillhör själv en av de som ofta kanske tar för stora risker. Återigen vill jag lyfta fram tydligare information i systemen om vilka sidor som är farliga för dagen snarare än den allmänna 3:an. Jag tror absolut inte på skrämseltaktiken då de den kommer skrämma bort är sådana som redan är osäkra och inte de som du ser tar de stora riskerna. Dessa vet nog ofta om riskerna om en lavin men övertalar sig själv att det inte är farligt. Dessa är dessutom sällan de som går kurser hos dig. Jag tror chansen är större att de undviker åket om det står en skylt i Gondol dal "Mycket hög lavinfara i Östra ravin, Mårtens brant, svartberget. Låg-medel lavinfara högåsen. o.s.v."</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Berggrund, post: 872950, member: 31089"] Jag tror att en större fokus borde läggas på hur och vart man åker i lavinterräng än på tap test, snölager o.s.v. i de grundläggande stegen. Helt enkelt större fokus på att kunna ta sig ner på ett säkert sätt även om det är en viss lavinfara ute. Att kunna välja vart/hur ska jag åka snarare än att välja bort att åka. Det är sällan man inte kan åka även om det är en viss lavinfara ute men jag tror det är väldigt lätt när man är färsk och bara har den grundläggande informationen att bara lyssna på farorna. ang. kurser: Detta har återigen med personlighet att göra. Här tror jag att det är väldigt stor skillnad mellan olika instruktörer även om ni har en och samma ram att hålla er inom, därför kommer det vara väldigt stor skillnad på de som gått en lavinutbildning. I tillägg skall sägas att det är ruskigt stor skillnad på hur/vad deltagarna på kursen ser som viktigt och vad man tar med sig därifrån. Jag tror det är viktigt att fånga upp de som kanske reagerar på informationen med rädsla. Jag träffar fler personer som gått kurser i utlandet än i sverige så jag vill inte på något sätt hänga ut svenska systemet och har från allt jag hört stor respekt för Åre lavincenter. Jag tillhör själv en av de som ofta kanske tar för stora risker. Återigen vill jag lyfta fram tydligare information i systemen om vilka sidor som är farliga för dagen snarare än den allmänna 3:an. Jag tror absolut inte på skrämseltaktiken då de den kommer skrämma bort är sådana som redan är osäkra och inte de som du ser tar de stora riskerna. Dessa vet nog ofta om riskerna om en lavin men övertalar sig själv att det inte är farligt. Dessa är dessutom sällan de som går kurser hos dig. Jag tror chansen är större att de undviker åket om det står en skylt i Gondol dal "Mycket hög lavinfara i Östra ravin, Mårtens brant, svartberget. Låg-medel lavinfara högåsen. o.s.v." [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Övrigt
Allmänt skidsnack
Har offpiståkare för dåliga lavinkunskaper?
Tillbaka
Topp