Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Övrigt
Allmänt skidsnack
Har offpiståkare för dåliga lavinkunskaper?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Berggrund" data-source="post: 874220" data-attributes="member: 31089"><p>5 dagar kan ge en grund av kunskap men absolut inte tillräckligt för att kunna hävda att man skrapat mer än på ytan av det som finns. Precis som man tar sig fram efter 5dagars franskakurs men har en bit kvar till att snacka flytande.</p><p></p><p> Spadtestet ger en bra bild av hur det står till med den sluttningen, absolut. Men om vi går till praktiken så undrar jag hur många spadtest som görs per dag av en person. Hr många görs per vecka? Jag personligen har åkt med väldigt många olika personer och sett väldigt få spadtest. Och det även om många av dessa vet mycket väl att det kan vara värt att kolla. </p><p> Problemet med detta test är också att det endast ger en lokal kännedom som sedan lätt nyttjas på hela berget. Men det är som ovan redan sagts stor skillnad på olika sidor på berget.</p><p> Ytterst få tar tiden att gräva 8-10 test under en dag, jag kommer personligen aldrig att göra det då detta är 45min-1,5 timme per dag i förlorad åktid. För det tar tid, särskilt om man skall göra det ordentligt med att mäta temp i olika lager, göra det på rätt ställen o.s.v.</p><p></p><p> Jag tror som redan sagts betydligt mycket mer på information redan i förhand från skidsystemet. Betydligt mycket mer tydligare och mer lokalt.</p><p></p><p> Dessutom tycker jag att Centralbyråkratens riskbedömande är mycket intressant att gräva mer i. Hur kommer man åt detta? Kanske nånting för SLAO att sätta psykologi studenter på? Vet några stycken som garanterat skulle kunna tänka sig att göra sin C-uppsatts på ämnet.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Berggrund, post: 874220, member: 31089"] 5 dagar kan ge en grund av kunskap men absolut inte tillräckligt för att kunna hävda att man skrapat mer än på ytan av det som finns. Precis som man tar sig fram efter 5dagars franskakurs men har en bit kvar till att snacka flytande. Spadtestet ger en bra bild av hur det står till med den sluttningen, absolut. Men om vi går till praktiken så undrar jag hur många spadtest som görs per dag av en person. Hr många görs per vecka? Jag personligen har åkt med väldigt många olika personer och sett väldigt få spadtest. Och det även om många av dessa vet mycket väl att det kan vara värt att kolla. Problemet med detta test är också att det endast ger en lokal kännedom som sedan lätt nyttjas på hela berget. Men det är som ovan redan sagts stor skillnad på olika sidor på berget. Ytterst få tar tiden att gräva 8-10 test under en dag, jag kommer personligen aldrig att göra det då detta är 45min-1,5 timme per dag i förlorad åktid. För det tar tid, särskilt om man skall göra det ordentligt med att mäta temp i olika lager, göra det på rätt ställen o.s.v. Jag tror som redan sagts betydligt mycket mer på information redan i förhand från skidsystemet. Betydligt mycket mer tydligare och mer lokalt. Dessutom tycker jag att Centralbyråkratens riskbedömande är mycket intressant att gräva mer i. Hur kommer man åt detta? Kanske nånting för SLAO att sätta psykologi studenter på? Vet några stycken som garanterat skulle kunna tänka sig att göra sin C-uppsatts på ämnet. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Övrigt
Allmänt skidsnack
Har offpiståkare för dåliga lavinkunskaper?
Tillbaka
Topp