Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Övrigt
Allmänt skidsnack
Har offpiståkare för dåliga lavinkunskaper?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Berggrund" data-source="post: 874337" data-attributes="member: 31089"><p>Jag vill verkligen inte påskina att jag är en expert i lavinkunskap, detta lämnar jag till centralbyråkraten. Jag ställer mig också väldigt skeptisk till relevansen av hur många test man kan kontra vilken kunskapsnivå man besitter.</p><p> Det jag dock tror mig själv om är att jag spenderar tillräckligt mycket tid på berget och i lavinterräng för att kunna bilda mig en uppfattning om vad som kommer fungera i praktiken. Jag har dessutom fått nöjet att åka med flera extremt kunniga personer.</p><p></p><p> Spadtestet är ett bra test vid turande t.ex, men i denna tråden uppfattar jag huvudfrågan hur vi skall sänka olycksfrekvensen i stort och då tror jag inte att detta är rätt sätt att komma åt problemet. Visst är det bara positivt om fler börjar göra olika test men jag tror fortfarande att 95% av de som åker i närheten av ett skidsystem aldrig kommer gräva eller utföra olika tester på snölagren. Därför är det fel sak att koncentrera ansträngningarna på enligt mig.</p><p> Sanningen om oss är ju att alla vet att man ska ha kondom vid tillfälliga sexuella kontakter men mindre än 1/3 har det. Kondomen tar 20sek att ta på sig. Kanske inte värdens bästa liknelse men ändå relevant.</p><p></p><p> Detta kommer bli samma sak med ett "körkort". Dels kommer den absoluta massan skita i det och större delen av de som har det kommer förmodligen inte nyttja de kunskaper de fått. Jag har själv varit med om att grävt upp en av de mest kunniga personer jag träffat när det gäller snö, han åkte ett åk han absolut inte borde gjort om han lyssnat till det han visste.</p><p></p><p> Det jag däremot är övertygad om är att om det fanns lättillgänglig information om vilka sidor/åk som är farligare skulle fler välja bort dessa. Jag tror också att det måste jobbas mer med att få till attitydförändringar för kunskapen finns i många fall därute. Hur? Jag vet inte men det är precis en sån sak som det borde läggas energi på för att komma fram till.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Berggrund, post: 874337, member: 31089"] Jag vill verkligen inte påskina att jag är en expert i lavinkunskap, detta lämnar jag till centralbyråkraten. Jag ställer mig också väldigt skeptisk till relevansen av hur många test man kan kontra vilken kunskapsnivå man besitter. Det jag dock tror mig själv om är att jag spenderar tillräckligt mycket tid på berget och i lavinterräng för att kunna bilda mig en uppfattning om vad som kommer fungera i praktiken. Jag har dessutom fått nöjet att åka med flera extremt kunniga personer. Spadtestet är ett bra test vid turande t.ex, men i denna tråden uppfattar jag huvudfrågan hur vi skall sänka olycksfrekvensen i stort och då tror jag inte att detta är rätt sätt att komma åt problemet. Visst är det bara positivt om fler börjar göra olika test men jag tror fortfarande att 95% av de som åker i närheten av ett skidsystem aldrig kommer gräva eller utföra olika tester på snölagren. Därför är det fel sak att koncentrera ansträngningarna på enligt mig. Sanningen om oss är ju att alla vet att man ska ha kondom vid tillfälliga sexuella kontakter men mindre än 1/3 har det. Kondomen tar 20sek att ta på sig. Kanske inte värdens bästa liknelse men ändå relevant. Detta kommer bli samma sak med ett "körkort". Dels kommer den absoluta massan skita i det och större delen av de som har det kommer förmodligen inte nyttja de kunskaper de fått. Jag har själv varit med om att grävt upp en av de mest kunniga personer jag träffat när det gäller snö, han åkte ett åk han absolut inte borde gjort om han lyssnat till det han visste. Det jag däremot är övertygad om är att om det fanns lättillgänglig information om vilka sidor/åk som är farligare skulle fler välja bort dessa. Jag tror också att det måste jobbas mer med att få till attitydförändringar för kunskapen finns i många fall därute. Hur? Jag vet inte men det är precis en sån sak som det borde läggas energi på för att komma fram till. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Övrigt
Allmänt skidsnack
Har offpiståkare för dåliga lavinkunskaper?
Tillbaka
Topp