Har pistskidor blivit bättre de senaste 5 åren?

snlarsso

Ny medlem
Till pisten har jag et par Rossignol RPM17 som jag är väldigt nöjd med. Nu undrar jag om det har hänt något de senaste 5 åren på skidfronten (pist-carvingskidor) âr det någon ide att byta? (då jag har småbarn har jag inte hängt med de senaste åren...).

Nej det har inte hänt så mycket de senaste åren. Race skidorna tillverkas fortfarande likadant och fis-reglerna har inte ändrats nämnvärt.
Den enda skillnade, imho, är att vibrationsdämpar-gimmickarna byter namn på butiks-skidorna och aldrig dyker upp i världscupen.

Å andra sidan kan du ju ha kört slut på dina skidor och inte ha så mycket stuns kvar, beroende på konstruktion, dagar etc

-peace
/r

Ja.

Pist-carvers har det hänt en del. Inte mycket men en del. Det bästa är enligt min mening att du nu kan få bredare skidor med liknande pistprestanda som de du har. Bredden gör att du blir mindre känslig för uppkörd snö, slask och så.

På race sidan så har det hänt lite lite. Skidorna har blivit bredare. Konstruktionen (sandwich) är ung samma.

Just vibrationsdämpning är väl det enda synbara som hänt på Fishers skidor. Teorin är att genom att såga ut en bit av brättet så blir det mindre massa i skidspetsen. Vilket skall leda till mindre vibration. Nåja. Det kanske fungerar men är väl en sådär lösning för oss dödliga som åker lite sämre preppade backar. Fischer erbjuder för övrigt sina åkare samma modeller "osågade".

Live long and prosper

Snödjup

Tillbaka
Topp